Fönster & Dörrar
LantbrukarN: Lär ju bli en ganska bra köldbrygga av dedär rören med. Rören kyls ned och kylan leds in i innerväggen
pjkw: Jag brukar alltid skruva även om det kanske är fel, antingen mellan golven eller så kan du borra ett hål större än skruven i golvet så skruven fäster i undergolvet
13th Marine: Jag satte IIlbruck SP519 runt mina fönster när jag snyggade till i höstas.
Demmpa: Hur rör sig hakregeln när du manövrera handtaget från stängt till öppet å tillbaka till stängt, när dörren är öppen? (Film?) Misstänker att mekanismen i spanjoletten är sliten. Står det någon text på spanjoletten?
sofftis: [citat] De enda, jag hittat som har samma bredd på mittposten , 12 cm som våra fönster från 42 är elit men spar är sedan bäst av de jag tittat på 14,2 cm
Stubai: [citat] Ganska märklig produkt kan jag tycka. De tillverkar ett fönster som det inte går att montera ett fönsterbleck på vilket medför att du måste köpa en produkt till. Personligen skulle jag undvika ett företag som levererar dylika produkter.
Emanuel01: Finns ju flexibelt skum. Som detta tex: https://www.jemfix.se/fogskum-fm330-flexskum-880-ml-illbruck/6121/9048048/?utm_content=nonbrand&gad_source=1&gad_campaignid=9445028572&gbraid=0AAAAADA66aDBjFQkA-FG4cs0fy6Msw3I3&gclid=Cj0KCQiAhaHMBhD2ARIsAPAU_D6ac5Jlxzy0yl68Gv0UHJpR2Ya8ZkglBB1umnIPSNEUeOpyyj1qNr8aAopmEALw_wcB
fribygg: [citat] Hoppas du får dit nya lister då så de kan funka lika länge till.
Rickard_C: Vet inte om detta kan hjälpa men här finns det lite blandat med liter för sågspår. Har köpt till en egen dörr där https://www.leifarvidsson.se/tatningslist/tatningslist-konsumentpack-8m
Workingclasshero: Att skruva ner "hela skiten" låter som tämligen enklast. /W
Brainrup: [citat] Nej, tyvärr. Har väntat otroligt länge på att fönsterfirman ska byta kassett till ett med bättre ljudvärde, i ett rum som vi kan gränsa av. Ska ske inom det närmaste. Spännande! Innerväggarna är oisolerade och verkar stå nedanför betongsulan i ett spår. Nu är dock flytspacklet mot väggen. Har tänkt isolera innerväggarna i samband med att man renoverar rummen i
Halle70: Hej, Vi håller på att renovera ett av våra fönster i en sekelskifteslägenhet. Fönstersmygen som var putsad var i dåligt skicka och vi har nu börjat riva ner den, se bilder. Hur ska vi göra bäst för att putsa upp en jämn fin fönstersmyg igen? Den ska sen målas med linoljefärg, samma som vi ska använda på trädetaljerna på fönster och foder. Tacksam för alla förslag och tips.
fel_verktyg: [citat] Ja - ska inte betalla någon att fixa bara om jag kunde göra detta själv. [citat] Bra poäng - kanske bara bättre att ha en ny slitagefritt variant.
Davidbagare: Ta bort dörrfodret och se om det behöver drevas med isolering mellan karm och vägg?
Jongr: [citat] Hoppas den funkar för dig också. Jag vill minnas att det var M3x8mm skruv och M3 mutter.
jhallen: Har en dörr som sitter lite snett, man kan se på bilden hur det sitter emot upp i hörnet mot dörrkarmen, sen blir vinkeln mellan dörr och dörrkarm långsamt större mot golvet. Här även bild på gångjärnen. Behövs gångjärnsriktare?
ollo: [citat] Du verkar ju vara helt vettig i alla svar, precis som jag tänkt... Men just detta att googla på fönster så finns det +10 återförsäljare och tittar man på deras mall för fönsterbyte så säger de flesta att mät hålet och dra av...? Inte mät gamla fönster och beställ lika?! Men jag tror jag känner mig mer rätt i att beställa samma mått jag har idag. Så jag får nog kolla
knipo: Testar med olika brickor bakom gångjärnen nu. Skall se hur det blir. Inte helt enkelt att få det rakt och rätt känns det som. Såg nu att tryckfallet och låsregeln precis tar i nederkanten på låsblecket, så dörren behöver upp lite. Och tanken är väl att med brickornas hjälp försöka få ut/upp nederdelen av dörren så de kommer rätt. Tack för tips o råd. Återkommer.
Hep: [citat] Jag bidrar där jag kan. Här bidrog jag med att rätta din felskrivning. Frässtålet i länken ger en konvex profil på ämnet och inte en konkav, som i en hålkäl. Det här är ett frässtål för hålkäl. [bild]
jawen: [citat] Titta på denna video ifrån sekund 15 så förstår du, samt att du kan åtgärda detta själv. [MEDIA=youtube]EuxZITBXies[/MEDIA]
yehor: Jag har en altandörr installerad i en fasad med två lager tegel, där yttersta lagret är bredare än det inre och karmen var beställd efter det yttre. Utöver det så har isolering installerats och kapats efter det inre lagret, inser att det hade varit bättre att kapa jämt det yttre. På vänster sida så skulle jag kunna skjuta över all isolering, men på höger sida så sitter det en
Cider: Sådana gångjärn (Assa Daloc) finns fortfarande att köpa. Och då är jag inte helt säker på att jag tolkar bilden rätt. Tanken är väl att man skall kunna justera del del som sitter på själva dörren. Lossa den helt lite och peta lite. Säkrast är då att vara 2 personer som hjälps åt: det är lätt att tappa greppet. Att lägga en passande bräda tillfälligt under dörren är
Vante: Om du väljer enkeldörr med samma hängning, kan ni montera karm mot karm.
Selves: [citat] Där ser man, och den är riktad nedåt. Tack! Och precis i skrivande stund kollar jag på S08E03 av "The Rookie" där de i nuvarande scen är i en sjukhuskorridor och där har de också dessa draghandtag, fast riktade nedåt.
Systeryster1: Någon som har bilder på Byggmax förnsterbrädor? Om hur ni upplever dem i kvalité. Bygganx har ju inga visningsex i butik?!!! Helt otroligt om ni frågar mig… testar här för svar:)