65 534 läst ·
23 svar
66k läst
23 svar
Fogskum istället för drevning?
Sida 1 av 2
Visst kan man väl täta den nymonterade ytterdörren med fogskum istället för att dreva med isolering? Tänkte att man dunkar på den yttre smygen och sedan fyller på med fogskum runt allt. När det stelat skär man bort det som "pluppar" ut och på med inre smygen?
Är det helt galet? Några tips, förslag? Någon speciellt fog eller funkar byggmax eller ÖB:s standard-fogskum?
Hör till bygget i min tråd "Ladugården blir funkishus"
/Andreas
Är det helt galet? Några tips, förslag? Någon speciellt fog eller funkar byggmax eller ÖB:s standard-fogskum?
Hör till bygget i min tråd "Ladugården blir funkishus"
/Andreas
använd vanlig isoleringen i dörrkarmen sen lägg en sträng fogskum på insidan och utsidan, om man trycker för mycket fogskum finns risken att det expanderar så att karmen slår sig.
Vet en som tryckte fullt med skum vid sina fönster, dom gick inte att öppna dagen efter så han fick skära bort allt.
Vet en som tryckte fullt med skum vid sina fönster, dom gick inte att öppna dagen efter så han fick skära bort allt.
ok... får göra ett försök. Men det är ju som du säger - bara skära bort om det inte funkar vilket fall som helst. Men det lär ju bli tätare än att bara drev med isolering och sedan ha smygar bara.
min erfarenhet är att det fungerar så länge som skummet kan expandera åt något håll.
Exemplet ovan borde vara att man satte igen samtliga foder p en gång, eller?
det fungerade iaf för mig när jag satte plattan och använde fogskum rumt avlop och vattenrör. Dock hade jag problem på ett ställe då jag fix ner lite skum unde isoleringsskivorna och skummet inte kunde expandera rakt upp. Då lyfte skummt upp frigolitblocket. Men det behöver inte bli fallet med ytterdörren. Jag kommer att "skumma" mina ytterdörrar i garaget.
Exemplet ovan borde vara att man satte igen samtliga foder p en gång, eller?
det fungerade iaf för mig när jag satte plattan och använde fogskum rumt avlop och vattenrör. Dock hade jag problem på ett ställe då jag fix ner lite skum unde isoleringsskivorna och skummet inte kunde expandera rakt upp. Då lyfte skummt upp frigolitblocket. Men det behöver inte bli fallet med ytterdörren. Jag kommer att "skumma" mina ytterdörrar i garaget.
Nackdelen med skum är att om behov av justering av dörren uppstår så måste man skära bort allt skum, fördelen är att det är lätt att få tätt och att dörrekarmen sitter orubbligt fast.
Kan man skruva fast karmen ordentligt är det ingen risk att skummet trycker ihop karmen, i t.ex. en lättbetongvägg där förankringen kan bli mindre hållbar kan man sätta kilar mellan dörrblad och karm tills skummet härdat.
Sika har numera ett skum som är fritt från isocyanater vilke kan vara bra om man är rädd om hälsan.
Kan man skruva fast karmen ordentligt är det ingen risk att skummet trycker ihop karmen, i t.ex. en lättbetongvägg där förankringen kan bli mindre hållbar kan man sätta kilar mellan dörrblad och karm tills skummet härdat.
Sika har numera ett skum som är fritt från isocyanater vilke kan vara bra om man är rädd om hälsan.
Ska du göra det korrekt, så ska du sätta en bottningslist på insidan och foga uteifrån. Ta då och tapetsera smygen först med tidningspapper och målartejp så du inte får skum där du inte vill ha det.
När skummet härdat, drar du bort bottningslisten (en rund skumplastremsa) och fogar med elastisk fogmassa på insidan, drar bort tidningspapperet och tejp och putsar till fogen och sätter smyglist på utsidan.
När skummet härdat, drar du bort bottningslisten (en rund skumplastremsa) och fogar med elastisk fogmassa på insidan, drar bort tidningspapperet och tejp och putsar till fogen och sätter smyglist på utsidan.
· 219 inlägg
Kila runt om. Då kan inte skummet trycka ihop karmen. Glaset håller emot.
Tack för alla svar! Jag är lite inne på standardproceduren där man sätter en bottningslist, fogar med typ utefog. Sedan dreva som vanligt och på med smygar. MEN skummet verkar bra mycket lättare om det funkar och ok. Fönsterfogskummet som bara expanderade en tredjedel verkar vara vettigt. Vart hittar du det? Har byggmax, k-rauta, bauhaus, silvan, ÖB med flera inom räckhåll...
Sedan kommer fundering nummer två. KARMSKRUVARS vara eller icke vara. Behöver man verkligen dessa? Dörren som jag sätter in nu har en riktigt grov och tjock karm på 5-7 cm runtom. Det är ju en rejäl skillnade mot vissa fönster... Borde väl funkar bra med 4 rejäla träskruv på varje sida samt 2 i botten? Är det gängade så att säga hela vägen går ju även dessa att justera... Men frågan är huruvida behovet att justera en dörrkarm är? Sväller dörren eller karmen så pass mycket under det olika årstiderna att man måste justera verkligen? Har man 2-3 mm runt dörren mot karmen bör man väl klara sig?
Är det så att det funkar tänker jag köra träskruv och fogskum. Enkelt och bra... Sedan skära bort överflödigt skum och därefter på med smygarna... (fast man bör väl ha en smyg på plats för att få dit skummet då det inte kan vara alltför högt på höjden utan stöd?)
Vad säger ni om det?
Sedan kommer fundering nummer två. KARMSKRUVARS vara eller icke vara. Behöver man verkligen dessa? Dörren som jag sätter in nu har en riktigt grov och tjock karm på 5-7 cm runtom. Det är ju en rejäl skillnade mot vissa fönster... Borde väl funkar bra med 4 rejäla träskruv på varje sida samt 2 i botten? Är det gängade så att säga hela vägen går ju även dessa att justera... Men frågan är huruvida behovet att justera en dörrkarm är? Sväller dörren eller karmen så pass mycket under det olika årstiderna att man måste justera verkligen? Har man 2-3 mm runt dörren mot karmen bör man väl klara sig?
Är det så att det funkar tänker jag köra träskruv och fogskum. Enkelt och bra... Sedan skära bort överflödigt skum och därefter på med smygarna... (fast man bör väl ha en smyg på plats för att få dit skummet då det inte kan vara alltför högt på höjden utan stöd?)
Vad säger ni om det?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Karmskruv eller inte. Det är lättare att justera en karm som sitter monterad med karmskruv än träskruv. Men har du packat fogskum bakom, är det lika svårt, för att inte säga ogörligt.
Behovet av att justera hänger mer än på karmen. Det hänger minst lika mycket på hur den är placerad i väggen och vad väggen består av. Det behövs bara en liten sättning i något för att det ska bli omöjligt att stänga dörren och då uppstår behovet att justera karmen. När sen väggen rör sig åt andra hållet får man vrida tillbaka skruvarna igen. Lite av vinter-sommareländet s.a.s. fast av andra orsaker; tjällyft i grunden, höststormar, en stomme som inte är helt stabil m.m.
Behovet av att justera hänger mer än på karmen. Det hänger minst lika mycket på hur den är placerad i väggen och vad väggen består av. Det behövs bara en liten sättning i något för att det ska bli omöjligt att stänga dörren och då uppstår behovet att justera karmen. När sen väggen rör sig åt andra hållet får man vrida tillbaka skruvarna igen. Lite av vinter-sommareländet s.a.s. fast av andra orsaker; tjällyft i grunden, höststormar, en stomme som inte är helt stabil m.m.
Varför inte sätta karmskruv när dom bara kostar 2 kronor styck ? Du kommer o ångra dig om du sätter vanliga skruv o jag kan lova dig har du inte satt en dörr tidigare lär du behöva justera dörren. Tro mig...
Staffan
Staffan
Mina föräldrar tog fogskum runt fönstren, det gick inte att öppna. Det blev att göra om.
Hur går det till?TanjaoMarkus skrev:
Jag här gjorde min snickare:
1. Monterade fönster + dörrar med vanlig karmskruv
2. sprutade vanlig fogskum runt på alla 4 sidor på både fönster och dörrar
3. Väntade 1 vecka och skar bort överflödigt med skum.
OBS! Fyllde inte på så att skummet fyller 100% endast ca 50%
Dörrarna sitter hur bra som helst
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer