Elarbetsansvarig
m.m.
|
2007-09-11, 02:25
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: dec 2005
|
assa 2000 skit?
Hej!
bytte dörr för ngr månader sedan. till den följde det assa 2000 kit..blev riktigt irreterad när jag insåg att man inte kunde låsa upp invändigt efter att man låst utvändigt. säkerhetsgrej, jo jag vet men vad värdelöst. Jag har i första hand inte dörren för att hindra tjyvar, utan för att hindra värmen från att ta sig ut. Hur har ni andra löst detta, eller vad tycker ni? |
|
2007-09-11, 06:53
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2006
Län: Västra Götaland
|
Aktiverar man Bortaspärren så skall det bara gå att låsa upp med nyckel från insidan. Det är så funktionen är på låset. Men om det va en helt ny dörr så va de säkert en assa 2002 kista som följde med. Och tyvärr, den är inte av den bästa kvalitén.
|
|
2007-09-11, 08:20
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: jul 2004
Ålder: 42 år
|
Om du INTE trycker ner den lilla spärren på låsets stolpe (dörrkanten) så skall det gå att öppna med vredet. Det är denna spärr som aktiverar "bortasäkert läge"
Om det inte går med vredet trots att du INTE tryckt ner spärren, är låset kass. Reklamera! Knappen skall hoppa tillbaka i normalläge automatiskt när man låser upp men nyckeln. |
|
2007-09-11, 10:59
|
|
|
Nykomling
Medlem: sep 2007
Län: Dalarna
|
Vanligt låshus är också okej...
Jag vill inte "såga" alla som investerat i dyra ASSA2000 hus, men all statistik över husinbrott visar på att de flesta inbrott INTE sker genom ytterdörren, utan genom 1) Altandörr 2) Källarfönster 3) Bostadsfönster
Ett vanligt standard låshus ASSA för 370:- på Jula är helt okej, det är ändå promille-chans att någon bryter sig in via ytterdörren. En vanlig ytterdörr 4000-5000:- a lá Byggmax är ändå lättforcerad eftersom den består av MDF-skivor och är ihålig med isolering (okej, en mjuk aluminiumskiva i mitten också) så med en kofot bryter man så att låshuset åker ut genom dörrbladet, därför spelar det ingen roll vilket låshus som sitter där... Sorry to say this... |
|
2007-09-11, 12:11
|
|
|
Nykomling
Län: Östergötland
|
Visst de flesta inbrotten sker genom Altandörrar och dylikt, men Tjuven tar sig oftast ut genom Ytterdörren och därför är Assa 2000 med Hemma/Borta funktionen Bra.
En fråga till dig Ktm525. Har du Borrat ett tredje hål i dörren För vredet på Insidan ? |
|
2007-09-12, 07:51
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2005
|
Till Ktm525, kan du inte använda ditt vred på insidan utan att du rört den svarta knappen är kistan trasig. Då ska du reklamera den, många dörrtillverkare har kvar utav de gamla 2002 kistorna.
Till Gruvriset, tjuven tar sig in där det är lättast att komma in och där de är mest skyddade. Att ha ett bra lås på ytterdörren gör att tjuven har problem att komma ut den vägen. Eftersom det är till största delen missbrukare som gör dessa spontana inbrott så är risken att de skulle börja hugga upp dörren (även om den är tunn) minimal. De vill ju inte ha uppmärksamhet direkt. Att försvåra för någon att ta sig in, gör att de oftast väljer ett annat objekt. Konstigt att människor tycker att deras säkerhet inte är värt något. Ett bra stöld och brandskydd borde ju vara nummer ett. |
|
2007-09-12, 14:20
|
|
|
Forumgud
|
Ett bra lås i en bra ytterdörr är en tydlig signal till rekognoserande inbrottstjuvar att de bör välja ett annat hus. Naturligtvis får inte altandörr, källardörr, groventré etc vara dåligt skyddade heller, sådant genomskådas förr eller senare, men ytterdörren är en tydlig indikator på hur hög inbrottssäkerheten är generellt.
2007-09-13, 08:42
|
|
|
Nykomling
Län: Dalarna
|
Tja, visst är det delvis så...
...har man lagt ut 1000-tals kronor så kan man inte tycka man gjort en dålig affär ;o)
Men visst är det så att alla insatser man gör försvårar/ avskräcker inbrott, det säger jag inget om, men fokus hamnar fel. Det är ingen slump att ASSA i princip bara marknadsför 2000-låset på sin hemsida, du får verkligen leta för att få konsumentinformation om andra lås. Jag ska inte bråka mer, men om ytterdörren är låst inifrån så tar sig tjuven ut genom ett vanligt fönster som i 99 fall av 100 är öppningsbara inifrån och höjden är låg eftersom många hus är enplan eller saknar källare... |
|
2007-09-13, 19:18
|
|
|
Senior medlem
Medlem: feb 2005
Län: Stockholm
|
Om en tjuv bär ut allt du äger genom ytterdörren så bryr sig INGEN granne. de tror du flyttar. Däremot om tv:n kånkas ut genom ett fönster så kan ju någon reagera.
Ingen tjuv gör inbrott genom ytterdörren men nästan alla går ut den vägen. Om det inte är ihopbyggt garage då lastar de bilen inomhus innan de åker. Senast redigerad av styrman1 2007-09-15 22:25. |
|
2007-09-15, 18:16
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2005
|
Gruvriset, givetvis så ska man inte bara ha ett 2002-lås och tro att det är bra nog. Man ska givetvis låsa sina fönster som är utsatta och så även terassdörr och andra bakvägar.
3000-låset gör ingen glad, krånglar ofta och man kan lätt låsa sig ute! |
|
2007-09-18, 16:46
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2006
|
Ett vanligt problem med just 2002 kistorna.. Så att det bråkar för din del är jag inte det minsta förvånad över. Har hört många rapporter om just 2002 kistor som bråkar trots att de skall ha vart av senaste versionen och av den version som skall fungera.
|
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|