1. Jag köpte en begagnad dörr, låskistan är kvar men inga yttre delar (se bild). Behöver jag köpa en ny låskista eller går det att komplettera med lösa delar och räkna med att det passar ihop. Vad behöver jag i så fall? Handtag, vred, låscylinder, det som låscylindern sitter i, vad mer?

2. Jag köpte även ett begagnat fönster. Karmen är försedd med ventilationsspringa (bild). Nu är det bara ett hål rätt igenom karmen så det är fritt blås och rena motorvägen för insekter som längtar in, vad saknas? Jag antar att det ska sitta någon form av justeranordning på insidan.

• door.png
  • window.png
Testa med en skruvmejsel att det går att vrida om lätt. Sedan beror det på vad du ska ha för lås.

Till dubbel rund, 2 cylinderhylsor, 2cyl.ringar, ev förlängare, 4 höghållfasthetsskruvar, 2 cyl.proppar, trycke, tryckespinne, 2 tryckesskruvar, 2 gummipackningar och 2 hylsmuttrar.

Till oval cyl. 1 cyl.ring ev. förlängare, vredmedbringare, vredskruv, vred, trycke, tryckespinne, 4 tryckesskruvar, 2 gummipackningar och 2 hylsmuttrar.

Måtta springan och gå till
byggmarknaden och köp en ventilations
sats.Kommer ej ihåg namnet tyvärr.
Finns lite olika sorter men dom borde kunna
hjälpa dig.

Mvh Putte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.