Det är ingen standardiserad dörrkarm, vad jag vet. Men det har funnits dörrkarmar i denna och andra storlekar tidigare, men med nya krav på bl.a. dörrbredd finns de troligen inte att få tag i längre i sortimentet. Det närmaste du kommer är nominellmåttet 7x20 (decimeter).
Däremot kan du själv tillverka en dörrkarm och ändra ett standarddörrblad till vilket mått som helst på ett ganska enkelt sätt. Karmvirke (profilhyvlat) i metervara finns att köpa genom brädgården. Ett dörrblad (med board för målning, som du också kan stuffera ut med profilerade lister till spegeldörr) likaså.
När jag tittar i min gamla STP-katalog* (som gavs ut av STC, Sveriges Trähandlares Centralförbund) saknas dock datablad för just dörrkarmar (i avvaktan på ny standard, som det står). Annars hade jag kunnat ge dig ett STP-nummer. För du får räkna med att det är specialbeställning idag om du inte köper färdigtillkapade karmdelar i modulmått 7x20 (och ännu hellre 9x21 för avkapningens skull, så du slipper borrhålen för låskistan i den färdiga ytan), som kräver att du tappar om två delar i ena hörnet (överstycket och ett sidostycke) efter avsågning och kapar av överstycket till rätt bredd och sidostyckena till rätt längd.
Dörrbladet är lättare att kapa av på bredden (anslagssidan) och höjden (nerkant) men du får räkna med att skjuta in en massiv trälist av passande dimension längs kanterna efter avsågning och event. flytta upp nedre gångjärnet och göra hål för ny låskista.
Enklast kommer du undan hela operation genom att vända dig till en snickeriverkstad som gör en ny dörr med karm åt dig i det mått du vill ha. Men då kostar det lite mer och det är kanske inte där du vill lägga pengarna? Dessutom är det roligare efteråt att kunna peka på dörren och med lite stolthet förklara att: 'den här har jag gjort' när dina vänner frågar var du har fått tag på den.
*) STP = Svenska Träprofiler
Senast redigerad av imported_Byggaren 2007-04-12 08:58Anledning: Tillägg