Hej!

Vad har ni valt för material i fönstersmyg och bräda? Vi ska göra vår slutbesiktning på tisdag och är veliga... Standard är vitfolierade spånskivor.

Hälsningar
Angelica & Henrik

Om det inte kostar för mycket skulle ´jag uppgradera där. Vi har vita folierade, och det är ju precis lika tåkigt som det låter. Spånskivor med vit "plast" på. Hann inte med att kolla detta innan vi beställde när det var så himla många beslut som skulle fattas. Det ser iallafall väldigt billigt ut!!

marmorskiva

20 mm kvistfri massiv furu, betsad i vitt så man ser ådringen.
Fönsterbrädan i samma material fast 50mm och med en fräst profil.

Är det ett trähus?
I vårt nuvarande hus, som är trähus, tog vi vit MDF skiva i fönster smygarna och marmor i fönsterbänkarna. MDF är mycket snyggar än folierad spånskiva.

• Gilla
A-bass
  • Laddar…
Snobben skrev:
MDF är mycket snyggar än folierad spånskiva.
På vilket sätt skiljer sig eran MDF från folierad spånskiva? Är den lackad i stället för folierad?

Vet man inte hur man vill ha det kan folierad spånskiva vara en bra början. Man kan till exempel sätta foder runt fönstret som man lackerar tillsammans med smygen. Så har vi gjort på ett par fönster och det går inte att se att smygen från början var folierad spånskiva.
Det blir säkert också snyggt om man skippar fodret och bara lackerar smygen.

Materialet i en MDF skiva är inte trä vad jag vet. Sen är skivad lackad. Våra är vita och blanka. De billigare köksluckorna brukar vara av MDF. MDF är ett (dock ej naturilgt) relativt snyggt till en rimlig peng. Vad jag har sett så är detta myyyyyycket snyggare än folierad spånskiva eller glasfiberväv, men jag tror inte det blir så mycket dyrare.

General Failure skrev:
På vilket sätt skiljer sig eran MDF från folierad spånskiva? Är den lackad i stället för folierad?

Vet man inte hur man vill ha det kan folierad spånskiva vara en bra början. Man kan till exempel sätta foder runt fönstret som man lackerar tillsammans med smygen. Så har vi gjort på ett par fönster och det går inte att se att smygen från början var folierad spånskiva.
Det blir säkert också snyggt om man skippar fodret och bara lackerar smygen.

MDF är som sagt inget annat än spånskiva. Den kan ytbeläggas bla med folie eller lackeras.

Jag tycker inte det är någon jättestor skillnad mellan lackerad eller folierad spånskiva. Bägge alternativen kan ge en väldigt slät och blank yta om det är det man vill ha. Folien kan man egentligen se som ett väldigt tjockt lager med färg. Folien gör väl också att ytan blir lite mera slagtålig än med lack.

Folie eller färdiglackat. Det blir hur som helst mycket snyggare/gedignare om man lackerar efter man satt upp smygarna/listerna/fodret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.