Hur skarvas överbleck respektive fönster(under)bleck?

MathiasS skrev:
Hur skarvas överbleck respektive fönster(under)bleck?
Man bör undvika att skarva dessa över huvud taget. ;)

Det förstår jag, men nu råkar min gavel vara 7,4 meter lång och överbleck levereras i 2m längder..... ::)

• Gilla
videochild
  • Laddar…
Överlappa dem ca 10 - 20 cm, för in dem i varandra. Om du vill kan du limma med tex pl400 men det är nog överkurs.

Är det många? Kanske snyggast att be en plåtis fixa färdiga?

Näe det är bara på gavlarna och ett fönsterparti som det krävs en skarv så någon plåtis blir det inte av.... 8)

Kolla vad en plåtis skall ha för att bocka ett par åt dig och sätt upp dem själv, ibland kostar det inte mer än något till fikat :D

• Gilla
hasv
  • Laddar…
Äasch det är redan klart!

Pratade med en plåtgubbes brorsa (jag mötte lassie!) och det är bara att skarva på. Jag stack den ena i den andra och tätade med lämplig gucka. Det blir bra.

• Gilla
Fredrik Estman
  • Laddar…
F
20 år gammal tråd men whatever. 😂 På vårt uterum har förra ägaren satt 3 st 2m underblecks plåtar. Men det är inget överlapp så det är glipar i skarvarna. De är kletade med silikon men ser varken snyggt ut och håller inte så bra.

Tänkte köpa nya plåtar på typ byggmax och sätta med överlapp istället. Någon som vet hur man klipper in plåten så den går att sticka in?

Har frågat plåtis tidigare men verkade inte intresserad av småjobb.

Redigerat:
  • Gilla
videochild
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
20 år gammal tråd men whatever. 😂 På vårt uterum har förra ägaren satt 3 st 2m underblecks plåtar. Men det är inget överlapp så det är glipar i skarvarna. De är kletade med silikon men ser varken snyggt ut och håller inte så bra.

Tänkte köpa nya plåtar på typ byggmax och sätta med överlapp istället. Någon som vet hur man klipper in plåten så den går att sticka in?

Har frågat plåtis tidigare men verkade inte intresserad av småjobb.
I nederkant brukar plåten vara dubbelvikt vilket inte skarvas så lätt. Klipp av den biten snett så löser det sig.

https://www.byggoteknik.se/skarva-overbleck

• Gilla
Zvackan och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.