Jag har ett problem, altandörren behöver justeras! Här syns att det är väldigt tajt upptill på högra sidan!

Tanken var först att bara lämna foder på plats och prova justera lite med karmskruvarna , men då det är spikat blir jag fundersam. Första tanken är att skruva lös skruven uppe till höger, sen banka lite med hammare till vänster på spik (eller lägga en kloss och banka på karmen).

Jag blir dock rädd att jag kommer orsaka stora skador, tex sprickor i fönster., är det någon som har bra tips?

20130518_124723.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på övre högra sidan:
20130518_124737.jpg
Skapa konto

Närbild på övre vänstra:
20130518_124741.jpg
Skapa konto

Inga karmskruvar, utan spikat!
20130518_124808.jpg
Skapa konto

Ett av hålen ser ut att ha en stålkula?
20130518_124824.jpg
Skapa konto

Karmen verkar vara skruvad i övre högra hörnet!
20130518_124837.jpg
Skapa konto

Om gångjärnsriktningen inte fungerar så kanske du kan ta loss fodren kring dörren och såga av spikarna med en metallsåg eller tigersåg med metallblad, och därefter sätta nya karmskruvar och sen justera karm och dörr.

• Gilla
Helioz
  • Laddar…
Ta bort de utvändiga foderna, skrapa ur allt skum. Byt ut spikarna mot karmskruv och justera in dörren. Tänk på att kolla längden på karmskruvarna så de inte går in i glasrutan på fönstret bredvid.

Alternativ 2. Öppna dörren. Tag bort den yttersta skruven till det översta gångjärnet och skruva i en skruv som går igenom karmen och in i fönstret bredvid. Kolla noga så att skruven inte är för lång så att den går in i glaskassetten i fönstret. Ta exempelvis en 6x80 skruv. Dra skruven sakta på slutet så skall du se att karmen vrider sig något och lämnar tillräckligt med glapp på slutsidan för att dörren skall gå bra igen.

Gångjärnsknäckare!

Alt 3. Ta bort det översta gångjärnet. Hugg ur några mm i infräsningen med ett stämjärn och montera tillbaka gångjärnet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.