Hej,

har idag 2-glas glasrutor från 70-talet. Undrar hur mycket energi som kan sparas genom att byta ut dessa mot nyare fönster?

Är PVC eller riktigt glas att föredra?

Vet dessvärre inte u-värdet på mina nuvarande fönster (fanns u-värden på den tiden?)

Mvh

Svarar på en av mina egna frågor, den gällande energibesparing.

Enligt energifonster.nu sparar man ca 300kr/fönster om man byter från ett tvåglasfönster med u-värde 3.0 till ett på 1.0 förutsatt att man bor i Malmö samt ett elpris på 1kr/kWh.

jag antar du menar om pvc eller trä är att föredra då man naturligtvis har glas i båda föntertyperna.
Valet är en smaksak.
Din kalkyl antar jag bygger på att du har enbart direktel och ett fönster på ung 2m2.

• Gilla
Timbooo
  • Laddar…
Kolla först så tätningarna är friska. Ev. testa att byta på några för att se om det gör någon skillnad.
Ett fönsterbyte är sällan ekonomiskt lönsamt om man inte har extremt gamla fönster.
Sen finns det mer än ekonomiska parametrar (utseende, skick på bef. fönster, inomhusklimatet e.t.c.)

Vad gäller material är det mer hur underhållsfritt man vill ha det samt en utseendefråga.

Håller med föregående. I ett äldre hus är det främst komforten du kommer att påverka. Att räkna hem en sådan här investering kommer att ta mycket lång tid.

Att byta fönster kan dock vara ett stort lyft för huset, både utseendemässigt och i form av minskat underhållsbehov.

En annan fördel är att det blir hälften så mycket att putsa, (om man som oss byter från kopplade 2-glasfönster). :)

Jag skulle ta fönstertillverkarnas spar-siffror med en stor nypa salt. Beror ju mycket på typ av uppvärmning, total uppvärmningskostnad, huset i övrigt, total fönsteryta mm.

Som Dede säger är det svårt att ekonomiskt räkna hem ett fönsterbyte. Sen kan man förstås byta av komfortskäl eller att de är gamla och i dåligt skick och inte värda att renovera. Gå dock inte på reklamen om att nya fönster skulle vara någon sparbössa. En väldigt grov gissning är att man max kan spara 10-20% av uppvärmningskostnaden. Så om man fn betalar 20000 per år i uppvärmning så ger det två till fyra tusenlappar per år. Kostar fönsterbytet 100 000 har investeringen betalt sig på först 25-50 års sikt... Och vid det laget är nog de nya fönstren i behov av renovering/byte, om de nu håller så länge. Underhållsfritt brukar också betyda omöjligt att underhålla. Plast och alufönster målar man inte om...

Finns alltså effektivare åtgärder. Först och främst tätning. Drag är största energiboven. Man kan också fundera på att bara byta innerrutan i fönstren till energiglas.

Redigerat:
  • Gilla
ZMATSJ
  • Laddar…
nejo skrev:
Enligt energifonster.nu sparar man ca 300kr/fönster om man byter från ett tvåglasfönster med u-värde 3.0 till ett på 1.0 förutsatt att man bor i Malmö samt ett elpris på 1kr/kWh.
På hur lång tid?

Per år tror jag det var.

Nimajeb: Haha jag hade fått för mig att det var själva glasrutan som var i plast, inte bara ramen. Ser man på :)

Tror det är glädjesiffror.....
Ser gärna siffror på energiförbrukningar före och efter fönsterbyten.....

Jag gissar att du går back en hundring eller så per fönster och år om man gör en korrekt kalkyl.

injonil skrev:
Jag gissar att du går back en hundring eller så per fönster och år om man gör en korrekt kalkyl.
Så de nya fönsterna ska alltså isolera sämre än de befintliga 70-tals rutorna?

nejo skrev:
Så de nya fönsterna ska alltså isolera sämre än de befintliga 70-tals rutorna?
Näe men jag gissar injonil räknar in allt ink installation, matrlinköp och ev räntor.....

Ja precis, investeringen går back men självklart isolerar de nya fönstren bättre!

Ok :)

Nimajneb skrev:
jag antar du menar om pvc eller trä är att föredra då man naturligtvis har glas i båda föntertyperna.
Valet är en smaksak.
Din kalkyl antar jag bygger på att du har enbart direktel och ett fönster på ung 2m2.
Det är inte en smaksak.
Du kommer alltid kunna spara mer i energikostnad på pvc då de finns med bättre u-värde.
Det går i princip inte att åstadkomma samma konstruktion med trä.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.