5 726 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Sätta in karm för första gången, Skruv eller spik?
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Finns tre vettiga sätt att sätta i en karm. Karmskruv , karmhylsor eller det lite enklare sättet karmskruv L.
Den senare är en skruv med flänsar vid skallen som håller den på plats när den är idragen, men ändå tillåter dig att backa och köra framåt för justering av karmen. Dock så är ju skruvskallen rätt synlig i karmen efteråt.
Har karmen förborrade 14mm hål hade jag valt karmskruv eller hylsa. enkla att jobba med. bra resultat.
Spika, nja. det kan ju vara kul att kunna justera karmen så dörr eller fönster går lätt att öppna eller står kvar i den position där du vill ha den. Är jobbigt med dörrar eller fönster som svingar up eller igen pga lutning.
Den senare är en skruv med flänsar vid skallen som håller den på plats när den är idragen, men ändå tillåter dig att backa och köra framåt för justering av karmen. Dock så är ju skruvskallen rätt synlig i karmen efteråt.
Har karmen förborrade 14mm hål hade jag valt karmskruv eller hylsa. enkla att jobba med. bra resultat.
Spika, nja. det kan ju vara kul att kunna justera karmen så dörr eller fönster går lätt att öppna eller står kvar i den position där du vill ha den. Är jobbigt med dörrar eller fönster som svingar up eller igen pga lutning.
Skruva med karmskruv alla dagar i veckan. Snabbt smidigt och lätt att justera om det blir fel. Går tom att demontera om det blir riktigt fel( kanske kan hända om man inte är van). Med spik i karmen skulle iallafall jag go bananas ( spåra ur alltså) och troligtvis göra mig olycklig på karmen med brytmärken som följd om jag skulle bli lite missnöjd.x
Okej, då använder jag karmskruvarna jag köpt. Har köpt en sån karmborr som är 5-14 mm, visst borrar man rakt igenom karmen och sen skruvar i skruvarna? Köpte både 70 och 90 mm skruv, ingen funktionsskillnad, utan bara vad som passar bäst som man väljer gissar jag? Och kanske en dum sista råga, var i karmen borrar man, där dörren går in eller på den lite tjockare biten av dörrkarmen?
HAr inte kollat hela videon, men detta kanske kan vara till hjälp.
http://www.youtube.com/watch?v=AQtZSHrAZ44
http://www.youtube.com/watch?v=AQtZSHrAZ44
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden