Hej!

Gick häromdagen och kollade på ett hus i området vi bor.

Såg då att ett av husen saknade både fönsterbleck och droppbleck över fönstret.

Jag tyckte det var pvc fönster och de satt i liv med fasaden.. Panelen var z-panel.

Det huset har inget taksprång heller så det är ju lite mer utsatt också, så det borde väl komma in vatten under fasaden??

Det beror väl lite på hur anslutningen mellan panel och fönsterkarm är utförd, samt ev även fönsterfoder.
När fönstren sitter i liv med fasaden är ju fönsterbleck i princip onödiga. Dock bör alternativ tätning finnas, annars tränger det ner vatten. Visserligen inte mycket men med tiden kommer fasadträet att ruttna. (Men det kan ju panelen lätt och snabbt göra också om man inte sköter underhållet som ett spädbarn.)

Vi hade ett sådant fönster som vi tog bort och bytte mot en dörr häromåret. Fasadbrädorna under fönstret hade börjat bli lite mösiga i nederkant på insidan, (så det syntes inte utifrån). Asfaboarden bakom var lite sliten/ankommen, men fortfarande intakt. Ålder ca 25 år. (Hade det varit på sydvästsidan så hade det nog varit värre, då all blåst och horisontalregn brukar komma därifrån). Även fönsterkarmen var lite ankommen i ena nedre hörnet.

för mig känns det inte onödigt.

Som jag tänker kommer vattnet rinna ner på glaset ner till karmen och sen landa på fodret och eventuellt ner mellan fönster och foder..

Men det såg stilrent ut..

Och om jag inte minns fel så var det byggprogrammet på en gymnasieskola som bytte panelen på det huset, och man kan ju tycka att de ska lära sig rätt..

Såg stilrent och snyggt ut men känns som att det kan komma in vatten

Klart det skall vara underbleck, överbleck behövs inte alltid. Det lär läcka in annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.