Menar du droppblecket? Vilken årsmodell på fönster?
nej jag menar aluklädda träfönster av senaste modell (framsidan alltså), den verkar sitta ganska konstigt på ett av mina fönster, den ligger alltså utanpå trät och verkar trycka mot tätninslisten runt glasrutan
Nej den glappar ca 3 mm i nedre vänstra hörnet, så den klämmer inte åt gummilisten ordentligt (alltså vänsterkanten är 3mm längre från fönsterytan än övriga lister) Det är listen som är i nederkanten av fönstret det gäller den ovanför underblecket. Det är ett plusfönster som jag tror har någon extra inbrottskydd oxå)
Vill ju inte försöka få loss den utan att veta hur det ska göras så jag inte har sönder nåt i onödan, fönstret är ju ca 2 kvm så ganska så kostar ju några kronor
Nåt som jag glömt nämna är att det är ett fast fönster
Du behöver få loss de vertikala glaslisterna först, de sitter iknackade från sidan. Försök få i en tunn spackel i den lilla springan och knacka lätt på spackeln med en hammare så bör den komma så smått. Glaslisten sitter fast i ett fräst spår. För att sedan få loss den nedre glaslisten/droppblecket måste man pilla bort tätningslisten som sitter på dropplisten och som tätar mot glaset, denna måste man få bort för att det skall uppstå ett glapp så man kan vika loss droppblecket från dess clips. Svårt o förklara så här i text.
Återmontering av droppblecket sker när du satt tillbaka tätningslisten på droppblecket och knackas sedan på plats med en gummiklubba.
Glaskassetten är limmad oxå. Du tar inte bort den övre glaslisten, alltså är det ingen risk att glaset kommer.
På dina fönster kan man inte bara ta bort glaslisterna, lyfta ur glaset och sedan komma n i huset. Glaskassetten är som sagt limmad oxå vilket försvårar inbrott avsevärt.