Om någon undrar vad straffet för att bo i ett gammalt hus vid havet är, så kan jag berätta att det bla är ruttna fönster.
Hustrun har tröttnat på plywoodskivan i finrummet, så här behövs en snabb och enkel fix tills vi köper nya fönster om några år eller så. 10 troligen.
Att lämna till fönsterrenoveraren eller specialfräsa lister är inte att tänka på så här quick and dirty som gäller. Fast hyfsat hållbart.
De värsta angreppen är på ytan så den sågas bort i byggsågen. Ny bit sågas ur kärnfura och limmas på.
Nedre ändarna på de vertikala bitarna är riktigt illa däran, men vid närmare inspektion visar det sig att det går att göra samma operation här.
Snitt i 45 grader med geren, sedan bortsågning av den översta centimetern i byggsågen. Lite puts med Japansåg.
Ny bit tillverkas ur en gammal golvplanka återvunnen från huset. Kärnvirket är så fett att det nästan klibbar.
Torrpassning i väntan på att tvingarna skall bli lediga..
Sedan är det bara att sätta ihop, plugga, olja, måla, glasa och montera järnvarorna!
Ja, varför den här sista bilden kom med, det vet jag inte, men den går inte att ta bort..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hustrun har tröttnat på plywoodskivan i finrummet, så här behövs en snabb och enkel fix tills vi köper nya fönster om några år eller så. 10 troligen.
Att lämna till fönsterrenoveraren eller specialfräsa lister är inte att tänka på så här quick and dirty som gäller. Fast hyfsat hållbart.
De värsta angreppen är på ytan så den sågas bort i byggsågen. Ny bit sågas ur kärnfura och limmas på.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nedre ändarna på de vertikala bitarna är riktigt illa däran, men vid närmare inspektion visar det sig att det går att göra samma operation här.
Logga in
Skapa konto
Snitt i 45 grader med geren, sedan bortsågning av den översta centimetern i byggsågen. Lite puts med Japansåg.
Logga in
Skapa konto
Ny bit tillverkas ur en gammal golvplanka återvunnen från huset. Kärnvirket är så fett att det nästan klibbar.
Logga in
Skapa konto
Torrpassning i väntan på att tvingarna skall bli lediga..
Logga in
Skapa konto
Sedan är det bara att sätta ihop, plugga, olja, måla, glasa och montera järnvarorna!
Ja, varför den här sista bilden kom med, det vet jag inte, men den går inte att ta bort..
Produkter som diskuteras: "Japansåg"
Japansågar
Japansågar är en typ av såg som kommer från, som namnet antyder, Japan. De har ett distinkt utseende och en speciell sågningsteknik jämfört med västerländska sågar. Japansågar skär på draget snarare än på skjutet, vilket innebär att
Läs mer
joho du, titta där jag, det där lär hålla länge nog... Så där brukar jag med laga där det inte ska tillverkas nya fönster. Men jag vet inte om det är nån "quick-fix" direkt, det där tar en liten stund att få till snyggt, å att putsa till efteråt. Men det blir en tidsenlig lagning, i dagens köp-å-släng-samhälle så känns det trevligt att reparera saker istället.
//Peder
//Peder
Klicka här för att svara