Hej!
Håller på att byta ut alla fönster till nya kompositfönster/PVC.
Jag kommer att ha fönstersmyg både in- och utvändigt, frågan är hur jag fäster dem på enklaste sätt. Hur har ni andra gjort?
Hittills har jag klossat ut från stolparna men det är ett tidsödande jobb eftersom stolparna både lutar och är vridna. Finns det något sätt att fästa smygen i fönstret som när man har träfönster??

• Gilla
nino
  • Laddar…
Det finns clips som man fäster i fönstret som man trär i ett spår på baksidan av smygen.

Jo, det är nåt sånt jag är ute efter.
Men kan man slå fast clipsen i en plastkarm?? Läste eller hörde någonstans att det inte var att rekommendera.
I fall jag kan köra med clips är det ju lugnt.

• Gilla
Joel111
  • Laddar…
Be en plåtis att knäcka till 90graders vinklar ca 15*50,limma/skruva in 15mm i karmen.
Lägg fodret i vinklen, fodret täcker plåten o det blir mkt bra resultat.

Det finns färdiga spår som går att haka fast i karmen.

norgespåret2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
norgespåret3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
fäboden
  • Laddar…
rybbe, låter som en smidig lösning, antar att man måste förborra karmen? Hur fäster du smygen i plåten sen då, limmar? Ett annat alternativ på din lösning kan vara en mindre plåt, typ 15x15 för att få stöd, och sedan spika/skjuta/skruva smygen i reglarna.

blakkdukk, det där såg smidigt ut, dessvärre är de flesta fönster redan på plats och skummade så det går inte att få dit några lister.

Fler bra idéer?

Det finns även profiler med ett 6mm tjockt spår som går att fästa med dubbelhäftande tejp. Har ingen bild på det, men det omnämndes i en offert jag fått. Om det är bra eller dåligt vet jag inte, men det borde fungera om fönsterna redan är på plats.

Förborra sen skruv är nog att föredra, sen är det beroende på hur djup smygen är.
Är den kortare så räcker det att limma/skruva i 50 kanten,gjorde såna vinklar till ett större byggföretag vid ett större fönsterbyte i hyreshus, det var invändigt men ser inga problem att göra det utvändigt heller.
Och dom var väldigt nöjda:thumbup:, lycka till med vilket alternativ det än må bli.

Var kan man hitta dessa färdiga spår at fästa i karmen. har precis fått fönster monterade och börjar nu fundera på hur jag gör med mdf skivorna mot fönstret kommer såga remsor av 16mm MDF som smygar. För att hålla ut smygarn till rätt nivå är det väl klossning med masonit antar jag. vissa fönster blir det nog en 10-15 mm, vissa nästa inget alls.

varianten med plåt hajjar jag inte riktigt, nån med bilder från montering av smyg mot pvc

Jag använde något som kallas simsalabimlisten, nu var det träfönster. Men förbaskat smidigt sätt att bygga smygar med.

Verkar vara en vettig sak, verkar dock bara finnas runt dalarna.

Klossning med skruv är enkelt. Ställ lasern alternativt långpasset och skruva i skruvarna så att skruvskallarna är i rätt höjd, sätt smygen mot, skjut fast med dyckert. Jag byggde dessutom ihop hela smygen först till en ram, sen ställde jag in den i fönstret. Fungerar väldigt bra.

Utvändig smyg (plåt) popnitas om man har tegel/puts hus.

• Gilla
jeppeknaster
  • Laddar…
MrWalker35 skrev:
Verkar vara en vettig sak, verkar dock bara finnas runt dalarna.
I övriga Sverige så används sepåfanlim.

Hallå igen har varit upptagen ett tag. har nu sågat olika djupa salningar/smygar i mdf till fönstrena ( som givetvis sitter olika djupt osv i ett gammalt hus. väggar skeva fönster raka osv

mdf är pressad mot fönsterkarm med god passning men efter ett tag blir det alltid viss rörelse med sprickor i färgen som följd. vilken typ av fog är lämpligast att lägga mellan PVC-ramen och en målad MDF. en som är vit och smälter in utan att behöva måla på den vore ju bäst.

Klossa med skruv, att man inte gjort det tidigare. mkt bra tips. 2ställskruv i djupled och en genomgående mitt imellan för att fästa. snabbt och enkelt att justera. tack för tipset. en skruv med ganska stor skalle är väl bäst för att få så mycket anläggningsyta som möjligt.

Redigerat:
Klossa med skruv fick jag som tips av en snickare. Då jag ska ha osb+gips (spacklade smygar utan list) så menade han att man fäste osb mot skruvskallarna och sen drog man bara fast gipset ovanpå. Grymt smidigt istället för klossar och liknande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.