Jag ska ta upp en vägg och sätta ett 13x13 fönster intill en 8x21 altandörr. Vad är bäst; att skruva karmarna i varandra eller att sätta en stående regel mellan fönster och dörr att skruva dem i?
Fördel med regel borde vara ökad stabilitet, nackdel borde vara större köldbrygga. Vad säger den samlade expertisen?

Regeln stöttar uppåt, utan den så får du antingen ha en avväxling ovan partiet eller använda karmarna som vertikal regel (inget som fönstertillverarna gillar). Sedan får du också fästa karmarna i ovankant.

Jag har monterat både med och utan regel, det estetiska har fått avgöra, det kan se lite klumpigt ut med regel ibland.
Medan vi är inte på utseende så tycker jag bröstningen på dörren skall liva med fönstret också.

Tack för svaret! Jodå, det hela avväxlas med en limträbalk ovanför fönster och dörr, och givetvis livar fönsterytorna på dörr och fönster med varandra.
Det lutar mot att jag kör med en regel för ökad stabilitet, men jag ville gärna kolla här först.

Kan bekräfta det som pbengtsson skriver att du lär få svårt med garantier om du kör utan regel.
Blir också svårare att justera fönster och dörr.
Sen om du absolut vill vara utan regel/pelare så går det så klart.
Ytterliggare ett alternativ är att specialbeställa dörrar/fönster som är gjorda för detta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.