Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Oct 2010
    Ålder: 25
    Län: Kalmar

Låskista ihopsättning

Behöver hjälp att sätt ihop en låskista jag har öppnat. Han inte se hur det satt innan allt lossnade.

Fjädern som sitter runt det fyrkantiga hålet där dörrhandtaget kommer igenom vet jag inte hur den ska sitta, inte heller fjädern som är under som ser till att kolven? pressas utåt. Eller är det nåt mer som inte stämmer? Låset funkar som det ska och det var det jag skulle fixa. Dock klarade jag inte att sätt ihop skiten igen.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_0115.jpeg
Visningar:	22
Storlek:	133.6 KB
ID:	57425  

90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

2.    länk #2
    SBH
    Forumgud Medlem: Mar 2011
    Län: norrbotten

fyrkants fjädern skall vridas åt vänster har jag för mig.
    om du förstår

3.    länk #3
    SBH

den där spretiga fjädern har koll på låskolven.
    och den där u fjärdern skall göra så att handtaget ej hänger och dinglar

4.    länk #4

Så mycket har jag förstått men vet inte hur det ska sättas.
    Och fjäder runt fyrkanten är lös och sitter inte ens tajt mot den.
    90% av det man gör är bättre än en så kallad fackman. Dom flesta har bara lärt sig att göra det fort.

5.    länk #5
    SBH

hmm. funderat lite testa sätta ufjärden så den är mot långsidan och så att den vilar på fliken på vingen mot låskolven.
    länge sen jag renoverade låskista. börjat slänga dom istället

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2011

Den fria änden på fjärden runt fyrkanshålet ska peka rakt åt vänster (vridas medsols ca 120 grader) hakas bakom tappen som går nedåt på blecket från fyrkantshålet.

Den andra fjärdens fria ände ska vridas motsols, eventuellt ska änden ner i hålet brevid där den andra fjärden fästes.

7.    länk #7

Jo jag listade ut det. Nu återstår bara fjädern som pressar ut kolven. Den ska inte ligga mot låskistans vägg, då blir det inget tryck utåt.

8.    länk #8
    SBH

låskistans kortvägg?

9.    länk #9
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Södermanland

Jag har för mig att den fjädern ska ligga mot stiftet som sitter vid fallen.

10.    länk #10

låskistans kortvägg?
    Ja. Det var ända stället jag har kunnat sätta den mot. Men det funkar inte. Men jag vet ju inte heller om den sitter där den ska men jag tror det.

Fallen?

11.    länk #11
    Nykomling Medlem: Mar 2007
    Län: Södermanland

Fallen är den delen som är sned och sticker ut ur kistan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01