Behöver hjälp att sätt ihop en låskista jag har öppnat. Han inte se hur det satt innan allt lossnade. :(

Fjädern som sitter runt det fyrkantiga hålet där dörrhandtaget kommer igenom vet jag inte hur den ska sitta, inte heller fjädern som är under som ser till att kolven? pressas utåt. Eller är det nåt mer som inte stämmer? Låset funkar som det ska och det var det jag skulle fixa. Dock klarade jag inte att sätt ihop skiten igen.

• IMG_0115.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
fyrkants fjädern skall vridas åt vänster har jag för mig.
om du förstår

S
den där spretiga fjädern har koll på låskolven.
och den där u fjärdern skall göra så att handtaget ej hänger och dinglar

Så mycket har jag förstått men vet inte hur det ska sättas.
Och fjäder runt fyrkanten är lös och sitter inte ens tajt mot den.

S
hmm. funderat lite testa sätta ufjärden så den är mot långsidan och så att den vilar på fliken på vingen mot låskolven.
länge sen jag renoverade låskista. börjat slänga dom istället

Den fria änden på fjärden runt fyrkanshålet ska peka rakt åt vänster (vridas medsols ca 120 grader) hakas bakom tappen som går nedåt på blecket från fyrkantshålet.

Den andra fjärdens fria ände ska vridas motsols, eventuellt ska änden ner i hålet brevid där den andra fjärden fästes.

Jo jag listade ut det. Nu återstår bara fjädern som pressar ut kolven. Den ska inte ligga mot låskistans vägg, då blir det inget tryck utåt.

S
låskistans kortvägg?

Jag har för mig att den fjädern ska ligga mot stiftet som sitter vid fallen.

SBH skrev:
låskistans kortvägg?
Ja. Det var ända stället jag har kunnat sätta den mot. Men det funkar inte. Men jag vet ju inte heller om den sitter där den ska men jag tror det.

Fallen?

Bästa svaret

Fallen är den delen som är sned och sticker ut ur kistan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.