Mina föräldrar håller på och diskuterar ändringar på ritningen över fjällstugan som de ska bygga.
Så här är det tänkt nu, men tanken är att byta ut balkongdörren och de mindre fönstren mot två stora glaspartier som går enda ner till golvet varav en del är balkongdörr. Frågan är då om de övre fönsterpartiet ska se ut som på denna bild eller som på nästa där man förlängt ytterkanterna så då går lika långt ut som de undre fönsterpartierna.
Då det verkar vara ett ryggåstak så ser jag inte hur ni tänkt lösa krafterna nedåt i gavlarna från längsgående balkarna, så det är nog tillbaks till konstruktionstadiet först.
Tycker nog att det känns bättre med att fönster går längre ut så det blir symmentri, men jag har noll koll på detta och var i samma situation då jag byggde till mitt hus och lärde mig läxan att man funderar för mycket på hur utsidan ser ut och glömmer hur insidan skall fungera.
Vad tycker arkitekten?
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Värmland
Visst blir det bättre symmetri, men går sådana små trekantiga fönster att göra öppningsbara på ett vettigt sätt? Annars måste de putsas på stege, om inte de fönstren som nu är de yttre har gångjärnen mot mitten så att man kan putsa "triagnlarna" hängande i krokig arm i fönsterbågen?