Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Fönsterplacering fjällstuga

Mina föräldrar håller på och diskuterar ändringar på ritningen över fjällstugan som de ska bygga.

Så här är det tänkt nu, men tanken är att byta ut balkongdörren och de mindre fönstren mot två stora glaspartier som går enda ner till golvet varav en del är balkongdörr. Frågan är då om de övre fönsterpartiet ska se ut som på denna bild eller som på nästa där man förlängt ytterkanterna så då går lika långt ut som de undre fönsterpartierna.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2012-02-04 18.37.46.jpg
Visningar:	15
Storlek:	67.9 KB
ID:	57231

Så här ser skissen ut
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	2012-02-04 18.37.34.jpg
Visningar:	16
Storlek:	74.6 KB
ID:	57230

Idéer och tankar?

//Patrik
    Senast redigerad av Patrik_Hed 2012-02-04 18:04

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Då det verkar vara ett ryggåstak så ser jag inte hur ni tänkt lösa krafterna nedåt i gavlarna från längsgående balkarna, så det är nog tillbaks till konstruktionstadiet först.

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg

Jo, de känner till det, syns inte på bilden bara.

Men frågan är om kanterna på det övre fönsterpartiet ska gå ända ut eller inte.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Jul 2007
    Län: Bohuslän

Tycker nog att det känns bättre med att fönster går längre ut så det blir symmentri, men jag har noll koll på detta och var i samma situation då jag byggde till mitt hus och lärde mig läxan att man funderar för mycket på hur utsidan ser ut och glömmer hur insidan skall fungera.
    Vad tycker arkitekten?

5.    länk #5
    haavards avatar
    Senior medlem Medlem: Jan 2009
    Län: Västra Götaland

Man ska fundera lika mycket på ut- som insida. De ska fungera i hop.
    Gör de inte det ska man fundera igen. Och igen. Till sist blir det bra.

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland

Visst blir det bättre symmetri, men går sådana små trekantiga fönster att göra öppningsbara på ett vettigt sätt? Annars måste de putsas på stege, om inte de fönstren som nu är de yttre har gångjärnen mot mitten så att man kan putsa "triagnlarna" hängande i krokig arm i fönsterbågen?

Bara en liten praktisk detalj att ha i åtanke...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01