Junior medlem
Medlem: Jun 2011
Län: Stockholm
U värde med tilluftsventiler vid fönstren
En sak jag funderat på är hur mycket förbättrade U värden ger när man sätter in tilluftsventiler vid fönstren? Om man exempelvis lägger extra pengar på att gå från 1,1 till 0,7 på själva fönsterrutorna, vinner man något i huvud taget då när man har hål i väggen bredvid?
Någon mer än mig som har haft samma tankar och kommit fram till någon formel för detta?
Tilluft måste du i vilket fall ha, så jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att räkna bort nyttan av lägre u-värde i övrig konstruktion av den anledningen.
Då kan du också ifrågasätta att ha mer än 5cm isolering i väggarna osv.
Om du har t.ex. har 10 st fönster på 1 kvm vardera och väljer mellan u = 0,7 eller u = 1,1 så blir ekvationen ungefär såhär. (överslagsmässigt).
10m2
udiff = 0,4
P/°=0,4*10 = 4W per grad tempskillnad
Och har du t.ex. årsmedeltemp = 10° och innetemp 22°C så blir blir den årliga energibesparingen:
(vi säger 8 uppvärmda månader = 240 dagar)
4W*24h*240*12°=276480 = 276,5 kWh/ år i besparing.
Jag tror att TS syftade på om du verkligen spar de där 276,5 kWh när man borrar upp ett hål rakt genom väggen som det sprutar kall luft ur. I slutändan så gör det förbättrade u-värdet kanske ingen skillnad alls eftersom kallraset från ventilen är såpass stort jämfört med det från ett fönster.
Du har ju dock rätt i att man måste ha tilluft på något vis men om man vill slippa att ha det vid ett fönster kan man alltid investera i ett FTX-system.