Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Stockholm

U värde med tilluftsventiler vid fönstren

En sak jag funderat på är hur mycket förbättrade U värden ger när man sätter in tilluftsventiler vid fönstren? Om man exempelvis lägger extra pengar på att gå från 1,1 till 0,7 på själva fönsterrutorna, vinner man något i huvud taget då när man har hål i väggen bredvid?

Någon mer än mig som har haft samma tankar och kommit fram till någon formel för detta?

2.    länk #2
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Tilluft måste du i vilket fall ha, så jag förstår inte riktigt hur du tänker dig att räkna bort nyttan av lägre u-värde i övrig konstruktion av den anledningen.
    Då kan du också ifrågasätta att ha mer än 5cm isolering i väggarna osv.

Om du har t.ex. har 10 st fönster på 1 kvm vardera och väljer mellan u = 0,7 eller u = 1,1 så blir ekvationen ungefär såhär. (överslagsmässigt).
    10m2
    udiff = 0,4

P/°=0,4*10 = 4W per grad tempskillnad

Och har du t.ex. årsmedeltemp = 10° och innetemp 22°C så blir blir den årliga energibesparingen:
    (vi säger 8 uppvärmda månader = 240 dagar)
    4W*24h*240*12°=276480 = 276,5 kWh/ år i besparing.

Och så hoppas jag att jag räknat rätt nu.
    Den som vet mest, gissar minst.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Sep 2010
    Län: Örebro län

Jag tror att TS syftade på om du verkligen spar de där 276,5 kWh när man borrar upp ett hål rakt genom väggen som det sprutar kall luft ur. I slutändan så gör det förbättrade u-värdet kanske ingen skillnad alls eftersom kallraset från ventilen är såpass stort jämfört med det från ett fönster.

Du har ju dock rätt i att man måste ha tilluft på något vis men om man vill slippa att ha det vid ett fönster kan man alltid investera i ett FTX-system.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01