Nykomling
Medlem: Aug 2007
Län: Västerbotten
4-12-4-12-4S U värde kassett 1,3 W/m2K Ett glas med lågemissionsbeläggning, luft
4S-12AR-4-12AR-4S U värde 0,7 W/m2K Två glas med lågemissionsbeläggning, argon
Om jag tyder det rätt, ett glas läcker ut nästan dubbelt så mycket värme, därav daggfriheten.
Det beräknas väl på glaskassett och karm ihop, så för att få u=1.2 sammanlagt måste glaset vara bättre (lägre u) för att kompensera karmen om inte jag fattat fel. De tillverkare av fönster som gör karmar med bra u kanske då inte behöver ha lika bra glaskassetter kanske?
//Torgny
Helt rätt ! Hur går det...Har tillverkaren varit behjälplig?
Nykomling
Medlem: Oct 2007
Län: Västra Götaland
Reklamationen
De har tagit reklamationen och skall enligt vår bygghandel byta kasset, de ska ha skickat oss ett brev med detaljer men det har inte kommit fram. Jag räknar med att det löser sig (jag får återkomma annars)
Nykomling
Bytt kassett nu
För 14 dagar sedan var de här ifrån fönstertillverkaren och bytte glaskassett. Proffsiga gubbar som gjorde det snabbt. Ett par dagar efteråt var det frost och då såg alla fönster lika frostiga ut så nu är allt ok. GÖTT!
Nykomling
Imma på fönster
Det beror nog på hur man bor också, inte bara u-värde på fönstren. Vi har imma på 6 st söderfönster ganska ofta som vätter mot en äng. De andra har nästan aldrig och beror på torrare luft när det fryser till troligen.