4 485 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Byta ytterdörr eller ej?
Vi funderar på att byta ut våra två ytterdörrar. De är vanliga teakfärgade dörrar från början av 70-talet. Det är egentligen inget fel på dem, men vi inbillar oss att de isolerar dåligt. Jag har bytt gummilister runt dörrarna, men när det är kallt ute så känns det att det är kallt redan någon meter innanför dörrarna. Frågan är om nya ytterdörrar isolerar mycket bättre än gamla från början på 70-talet? :O
Givetvis isolerar nya dörrar bättre än gamla 70-talsdörrar. Har du även glaspartier i dörrarna så är det säkert inte något vidare U värde på dem heller. Sen kan jag tycka att det är lite synd att ta bort gamla fina teakdörrar och ersätta med målad MDF-skiva.
Har en nyinsatt 70 talsdörr i teak. Den låg ny i kartong och var från 72. Tycker den är likvärdig med den diplomatdörr från 2003 som ersattes. Har inte märkt någon jätteskillnad på isoleringsförmågan.
En 70 talskåk är ju oftast inget under av isolering så det kan ju finnas fler faktorer, har du kollat ex drevningen runt dörren.
En 70 talskåk är ju oftast inget under av isolering så det kan ju finnas fler faktorer, har du kollat ex drevningen runt dörren.
Jag tror det kan vara som thomas33 skriver att glaspartierna i dörrarna isolerar dåligt. I den ena dörren så finns det en stor ruta mitt i och i det rummet så blir det fort kallt om vi inte har värme på. Vi kan ha 20 grader i övriga kåken, men om vi inte har värme på i det rummet så kan det fort gå ner till 10 grader där.
Vi bytte ut våra 70-talsdörrar i sommras, som vi hade väldigt kallt utav trots fräscha tätlister.
Nu har det ju inte varit så kallt ännu, men den kyla som varit har vi märkt stor skillnad mot dom gamla.
Bytte även ut sidoljuset vid huvudentren till ett med treglas.
Nu har det ju inte varit så kallt ännu, men den kyla som varit har vi märkt stor skillnad mot dom gamla.
Bytte även ut sidoljuset vid huvudentren till ett med treglas.
Klicka här för att svara