2 488 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Brytskydd källarfönster
Tänkte sätta brytskydd på mina utåtgående källarfönster. När jag tittar runt verkar det som att man bara sätter brytskyddet på motsatt sida gångjärnen, men kan det verkligen räcka? Det är väl inte så väldigt mycket svårare att bryta upp från sidan?
Medlem
· Västmanland
· 304 inlägg
Jo, nog brukar gångjärnen sitta lite bättre fastskruvade än den där lilla kroken som håller fönstret stängt och dessutom sitter gångjärnen skruvade i en annan riktning. Fast källarfönster är små; varför inte bara rensa bort allt glas i fönsterkarmen och krypa in?
Jag skruvade dit plattjärn i fönsterkarmen/väggen på insidan. Snygga galler finns ju´också om man vill kosta på lite. Vitsen är ju att man inte ska kunna krypa in.
Jag skruvade dit plattjärn i fönsterkarmen/väggen på insidan. Snygga galler finns ju´också om man vill kosta på lite. Vitsen är ju att man inte ska kunna krypa in.
Å andra sidan, har man en kofot för att bryta, så kan man slå med den också...
Av den anlendingen jag inte satt några brytskydd hemma. Sålänge som jag har vanliga glas i fönsterna, så går det tom fortare att ta sig in det hållet.
Av den anlendingen jag inte satt några brytskydd hemma. Sålänge som jag har vanliga glas i fönsterna, så går det tom fortare att ta sig in det hållet.
Fast jag har satt på ett galler på fönsterbågen + ett fönsterlås eftersom jag ville ha en utrymningsväg vid brand, så de får inte mycket för att panga fönstret. Så länge de inte får bort fönsterbågen är det säkert, därför vill jag säkra mot att de bryter upp fönstret.
Produkter som diskuteras: "fönsterlås"
Fönsterlås
Fönsterlås kan vara en väsentlig säkerhetsfunktion i hemmet eller arbetsplatsen. De är utformade för att ge extra skydd mot inbrott och att förhindra oavsiktligt öppnande av fönster, särskilt viktigt i hushåll med små barn.
Läs mer
Vilket undviks pga risken att skada sig samt att det låter för mycket... Krossas görs det ju ändå, men då i huvudsak för att komma åt fönsterhakar och öppningsbeslag, sällan så går man in via krossad ruta
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden