Hej!
Det tycks finnas ett antal standardkulörer på fönsterkitt, en vit, en grå, en röd, en grön.
Den gröna har NCS 6020-G10Y.
Jag ska sätta in fönster med NCS S5040-G30Y (linoljefärgen kromoxidgrön).
Hur skulle det funkar med grönt kitt till det? Är grått kitt att föredra?
Vad tror ni?
Hej Sommartorparn!
Tack för ditt svar. På fönstren vi kommer beställa (från Älvdalsfönster) målas faktiskt inte kittet, jag tror att de moderna kitten inte målas (finns säkert undantag från det). Traditionella linoljekitt målar man väl däremot med fönsterfärgen.
Tyvärr befinner sig fönstertillverkaren 50 mil ifrån oss så vi kan inte titta på hur kittets färg blir i jämförelse med fönstrets!
Åhå!
Inte bara traditionella linoljekitt utan även modernare oljekitt brukar man måla över. Däremot finns tätningsmassor innehållande silikon vilka inte går att måla på. Kanske är det något sådant man kittar med numera? Själv kan jag inte tycka annat än att det skulle se konstigt ut med kitt som i färgen avviker från fönstermålningen. Men jag är väl gammeldags.....
Laseal är en vanlig fogmassa/fönsterkitt som används av flertalet fönstertillverkare numera. Den är övermålningsbar även med linoljefärg. Kolla om Älvdalsfönster använder denna.