Byggahus.se
Vi har köpt ett gammalt putshus där de gamla fönstren bytts ut mot moderna 3-glas fönster. Helst skulle fönstren bytas ut mot nya i "gammal stil" men vi har mycket annat som står på renoveringsagendan och min fråga är därför följande: Är det möjligt att byta ut endast glaskasetter i fönstrena för att bli av med den (sorgligt nog) lite för tonade nyans som glasrutorna har i dagsläget. Vore de inte tonade och väldigt "spegliga" så skulle de se ganska ok ut. Någon som vet om det är möjligt att endast byta ut de två glaskasetter som varje fönster innehåller, mot nya u t a n tonad effekt. Är detta i så fall minst lika krångligt och dyrt som att köpa nya fönster? Någon som gjort något liknande eller känner till ngn annan som gjort detta.....?

MVH

Anna

MultiMan
Mina nyaste Elit Extreme är svagt gröntonade (ser ut som grönt för mig iaf), en förutsättning för det låga u-värdet. Tidigare varianter var inte tonade, men då med sämre värden. Kan vara värt att tänka på om du har toningen av den anledningen.

Om du har kompositfönster är det väldigt enkelt att byta glaskassett. (Hur det är med moderna trä-fönster vet jag inte.) Men jag tror att du får svårt att få tag på glas som är helt "otonat". Det har som sagt med isoleringen att göra.

Däremot tycker jag att det känns som väldigt lyxigt att byta glas i alla fönster. Det är ju absolut inte gratis.

Vet inte hur det är på dina fönster men det borde alltid vara möjligt att byta en "pangad ruta". På mina fönster så tar man bort glaslisten på utsidan, lyfter ut kassetten, går till glasmästaren så beställer han nya.
Det kan ta någon vecka så då sätter man i den gamla ett tag.

Glasmästarn måste veta tjockleken därför måste man först ta ur kassetten.

Att byta kassett är MYCKET enklare än att byta fönster.

Protte

Protte

Det står oftan en glastämpel på kassetten.
De kan se ut så här. 4-12AR-4-12AR-4LE 1000*1000 . Då kan man läsa ut att det är 4mm glas, 12mm argongas,4mm glas, 12mm argongas, 4mm glas med low emission och det är 1000*1000mm stort.
Tjockleken på kassetten är 4+12+4+12+4 = 36mm tjock.

Glas är inte färglöst. Ofta är glaset lite grönaktigt
Det som gör att man upplever en liten färgad ton i moderna fönster.
Är att man använder 3 st 4 mm glas. I ett gammalt fönster r det oftast 2 st 3 mm glas

Eftersom man har dubbelt så mycket glas framträder glasets naturliga ton starkare. ju tjockare glaset blir ju mer kommer tonen framträda

Tack för alla svar!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.