Nykomling
Medlem: Jun 2011
Län: Stockholm
Byta innerdörr & karm - vilka mått?
Hej! Jag är ny här på forumet och hoppas på er kollektiva vishet Har en fråga om att byta en innerdörr som sitter galet. Den är v-hängd och öppnas mot hallen, där den krockar med badrumsdörren. Karm och dörr ska alltså bytas så dörren i stället öppnas inåt rummet, h-hängd.
Huset är från 1950 och måtten är nästan, men inte riktigt, standardmått?! Väggen är standardtjock - 93mm tror jag (svårt att mäta med karmen i vägen). Men modulmåttet är 830x2080 och dörrbladet är 723x2015...? Nära, men inte riktigt, standard 800x2100 och 725x2040.
Betyder det att jag måste specialbeställa karm och dörr, eller är skillnaderna så små att det funkar med en standarddörr/karm i alla fall?
Kanske bäst att riva bort den gamla karmen och mäta hur stor öppningen i väggen är - vad ska det förresten vara för mått på själva väggöppningen?
vad ska det förresten vara för mått på själva väggöppningen?
Modulmåtten anger just hur stor öppningen i väggen ska vara. Det är därför som, som Mathias påpekade, en 8x21-karm i själva verket är något mindre än 800 x 2100 mm.
Jag är forumgud bara för att jag renoverar så erbarmligt sakta.
Nykomling
Medlem: Dec 2009
Län: jönköping
En karm är oftast 93mm tjock, finns även 68mm! öppningsmåttet bör väl ändå va 800x2100 även om måttet på karmen är 785x2085 just att man ska kunna justera in det? Beroende på vilken dörr det är så är det ju inga problem att såga av typ 10mm på både karm och dörrblad.