Priset mellan dessa är i princip den samma när jag lagt på lite extra ljudisolering. Priset utan montering blir ca 55'000 för 8 fönster och 2 altandörrar. Fönstrena från almogefönster innehåller då en treglaskassett (Rw=38, Rw+Ctr=34), medan pvc fönstren endast är tvåglas (Rw=39, Rw+Ctr=34 för själva glasen). För PVC kan jag nog få till treglas med förbättrad ljudisolering, men då kostar det några tusenlappar till. Angående ljudisoleringen kan tilläggas att jag tänk sätta in bullerisolerande tilluftsventiler i väggarna, vilket gör att det är i det närmaste meningslöst att gå över 40db i ljudisolering. Det är dessutom lågfrekventa ljud som stör mig, vilket gör Rw+Ctr värdet till det jag bör titta på.
När det gäller PVC fönstren tycker jag dom är ganska snygga trots allt. Det är väl beslagen på altandörrarna som jag tycker ser riktigt fula ut, men annars har jag inga problem med dessa.
Jag känner mig lite sugen på trä/alu nu, trots att jag varit helt inställd på PVC innan. En sak som talar för TK-gruppen är dock att dom själva plockar av fönstren från lastbilen och monterar direkt, så jag slipper jobbet med att bära in stora tunga fönster (180x130) i förådet för förvaring innan snickaren kommer. Montering (inklusive in och utvändigt arbete) tar dom ca 25'000 för på TK-gruppen, vilket också känns helt ok.
Någon som har lust att kommentera hur dom hade gjort? Någon som kan säga "Allmogefönster är skit, kör på PVC" eller tvärt om?