Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #31
    Banned Medlem: Mar 2008
    Län: södermanland

Du har helt rätt, man kan inte repa/skava av färgen, man behöver bara anv asiton för ayy få repan att försvinna..

2.    länk #32
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Stockholm

Jag tar och ger liv åt denna tråd igen.

Jag har lite beslutsångest över val mellan PVC fönster från TK-gruppen (http://www.tkgruppen.com) och Trä/Alu från almogefönster (http://www.allmogefonster.se).

Priset mellan dessa är i princip den samma när jag lagt på lite extra ljudisolering. Priset utan montering blir ca 55'000 för 8 fönster och 2 altandörrar. Fönstrena från almogefönster innehåller då en treglaskassett (Rw=38, Rw+Ctr=34), medan pvc fönstren endast är tvåglas (Rw=39, Rw+Ctr=34 för själva glasen). För PVC kan jag nog få till treglas med förbättrad ljudisolering, men då kostar det några tusenlappar till. Angående ljudisoleringen kan tilläggas att jag tänk sätta in bullerisolerande tilluftsventiler i väggarna, vilket gör att det är i det närmaste meningslöst att gå över 40db i ljudisolering. Det är dessutom lågfrekventa ljud som stör mig, vilket gör Rw+Ctr värdet till det jag bör titta på.

När det gäller PVC fönstren tycker jag dom är ganska snygga trots allt. Det är väl beslagen på altandörrarna som jag tycker ser riktigt fula ut, men annars har jag inga problem med dessa.

Jag känner mig lite sugen på trä/alu nu, trots att jag varit helt inställd på PVC innan. En sak som talar för TK-gruppen är dock att dom själva plockar av fönstren från lastbilen och monterar direkt, så jag slipper jobbet med att bära in stora tunga fönster (180x130) i förådet för förvaring innan snickaren kommer. Montering (inklusive in och utvändigt arbete) tar dom ca 25'000 för på TK-gruppen, vilket också känns helt ok.

Någon som har lust att kommentera hur dom hade gjort? Någon som kan säga "Allmogefönster är skit, kör på PVC" eller tvärt om?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01