73 226 läst · 26 svar
73k läst
26 svar
Konstruera och montera fönstersmyg
Sida 1 av 2
Jag vill ha MDF-skivor som invändig fönstersmyg som finns i standardbredder och tjocklekar på brädgården. Vad är bästa sättet att bygga ihop till fönstersmygen, är det att bygga en ram och sen montera hela ramen eller är det bästa att platsbygga smygen sida för sida?
Vad är bästa sättet att få till distanser i smygen så att mdf-skivan verkligen täcker drevremsan runt fönsterramen, är det klossar, masonit eller något annat?
Skruvar man MDF-skivorna i smygen eller limmar man för att slippa skruvskallar?
Jag tänkte att MDF-skivorna ska sticka ut någon cm i rummet och låta gipsskivorna ansluta mot fönstersmygen för att slippa ha fönsterfoder, måste man förstärka kanten på gipset med hörnlist eller liknande eller skyddar MDF-skivan gipset tillräckligt?
Många frågor blir det...
Vad är bästa sättet att få till distanser i smygen så att mdf-skivan verkligen täcker drevremsan runt fönsterramen, är det klossar, masonit eller något annat?
Skruvar man MDF-skivorna i smygen eller limmar man för att slippa skruvskallar?
Jag tänkte att MDF-skivorna ska sticka ut någon cm i rummet och låta gipsskivorna ansluta mot fönstersmygen för att slippa ha fönsterfoder, måste man förstärka kanten på gipset med hörnlist eller liknande eller skyddar MDF-skivan gipset tillräckligt?
Många frågor blir det...
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
159 kr inkl moms
Läs mer
Jag sågade upp ramen, och gerade 45 i hörnen som kexades. Sedan kexade jag ramen och karmen och satte dit med pl400. Har du tillgång till pelarborrmaskin är att borra igenom smygen och spackla skalarna att föredra, det kommer inte att synas. Gipsen som går emot behöver inte förstärkas, men det kan behövas en del spackel, sätter man gips också så kan man få det riktigt tätt.
En liten avrundningsfräs (1-2mm) ger mjuka kanter.
Det hela målas med häftgrund och avslutas med två eller tre strykningar färg.
En liten avrundningsfräs (1-2mm) ger mjuka kanter.
Det hela målas med häftgrund och avslutas med två eller tre strykningar färg.
Monterade MDF-smygar i veckan här..skruvade skivorna i smygen och fogar mot fönsterkarmen med MS-polymerfog och mot gipsskivorna med vanlig akrylfog. Fyller skruvhålen med akrylfog och målar över med alkydfärg. Rundade av kanterna för hand med sandpapper...
Hade jag inte haft ett helt hus att arbeta vidare med kanske jag hade lagt tid på att göra en ram som pbengtsson beskriver för att göra det 100% vinkelrätt, men jag tycker det funkar bra att anpassa direkt i smygen också. Distanser i smygen använde jag dels syllisolering (foam) och dels smala remsor av osb.
Tror att smygen håller för lite mer om den är skruvad i en väggregel än limmad mot fönsterkarmen...har småbarn som drämmer in i allt
Hade jag inte haft ett helt hus att arbeta vidare med kanske jag hade lagt tid på att göra en ram som pbengtsson beskriver för att göra det 100% vinkelrätt, men jag tycker det funkar bra att anpassa direkt i smygen också. Distanser i smygen använde jag dels syllisolering (foam) och dels smala remsor av osb.
Tror att smygen håller för lite mer om den är skruvad i en väggregel än limmad mot fönsterkarmen...har småbarn som drämmer in i allt
Varför MDF då får du två material som rör sig olika och det kan bli sprickbildning. Jag sätter oftast smygarna med gips, takgips med papper på kanten. Jag håller ut smygen ca 2mm och sedan spacklar jag med husfix.
Finns ju fogmassa..den är lite mer elastisk än husfixetFixar_Krille skrev:
Beror ju lite på vilken grad av tålighet man är ute efter...jag har MDF i entrédörrsmygen, fönsterdörrsparti och köksfönstret, där jag väntar mig både folk och material som törnar emot smygarna med hårda saker...med alkydlackad yta tål det rätt mycket jämfört med gips.
Men jag tycker i ärlighetens namn att det är snyggast med gipsade smygar, ger lite stenhuskänsla över det hela...
Sätter man gips funkar väl stålhörn som skydd, men använder man även gips till fönsterbräda?
MDF rör sig ingenting om man skruvar, sedan räcker det att fästa i karmen.
MDF rör sig ingenting om man skruvar, sedan räcker det att fästa i karmen.
Sätt vanliga masonitremsor, jag brukar skjuta med pistolen, annars dyckert... väg av med vinkelhaken..... sen limma MDF,n på masoniten.... Blir riktigt bra.... Om du köper färdig vit, så tar du acryl i ev, glipa och drar försiktigt....
Om Ofärgad så tar du samma acryl och gör lika fint.....
det finns annars fina boards på tex Beijer.... men dom är dyra som 17, men det är riktigt trä.....
Om Ofärgad så tar du samma acryl och gör lika fint.....
det finns annars fina boards på tex Beijer.... men dom är dyra som 17, men det är riktigt trä.....
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Ja, jag är inne på att använda masonit som distanser och sen limma MDF:en på det. Riktigt trä och annat fint behövs inte då detta inte ska vara något speciellt "fint" rum, men jag tänkte nog ta färdigmålad vit MDF för att slippa måla. Kexa och hålla på är detta rum inte "värt" i arbetsinsats, utan det ska vara enkelt, men ändå hyfsat snyggt och "riktigt gjort" så man slipper skämmas.
Latexfogen är ju den manliga varianten av smink...allt kan döljas och målas över, även glipor och skevheter;-)bra-byggare skrev:Ja, jag är inne på att använda masonit som distanser och sen limma MDF:en på det. Riktigt trä och annat fint behövs inte då detta inte ska vara något speciellt "fint" rum, men jag tänkte nog ta färdigmålad vit MDF för att slippa måla. Kexa och hålla på är detta rum inte "värt" i arbetsinsats, utan det ska vara enkelt, men ändå hyfsat snyggt och "riktigt gjort" så man slipper skämmas.
Nu är som vanligt inte allt helt rakt vilket innebär att det skiljer lite i djupen på fönstersmygen samt att smygens djup inte stämmer exakt med standardmåtten på MDF-skivorna på byggvaruhuset. Jag antar att det blir till att klyva MDF-skivorna så att måtten stämmer, något annat sätt finns väl inte?
Sen behövs ju lite distanser för att täcka drevningen runt fönstren med de 16 mm MDF-skivor jag hittat (på något ställe är avståndet från gipskanten/(regeln runt fönstret) till fönsterkarmen ca 25 mm. Det kommer m.a.o. krävas en distans från regeln på ca 1 cm för att täcka drevutrymmet fram till fönsterkarmen. Gipset sitter redan på väggen kant-i-kant med regeln och det känns lite mycket att latexfoga 1 cm utrymme mellan avslut gips och fönstersmygbräda, hur gör man här på enklast/bästa sätt?
Sen behövs ju lite distanser för att täcka drevningen runt fönstren med de 16 mm MDF-skivor jag hittat (på något ställe är avståndet från gipskanten/(regeln runt fönstret) till fönsterkarmen ca 25 mm. Det kommer m.a.o. krävas en distans från regeln på ca 1 cm för att täcka drevutrymmet fram till fönsterkarmen. Gipset sitter redan på väggen kant-i-kant med regeln och det känns lite mycket att latexfoga 1 cm utrymme mellan avslut gips och fönstersmygbräda, hur gör man här på enklast/bästa sätt?
Kör som jag skrev.... Bara bygg på med masonit om det är enklast... det ger typ3-4 masonitbitar /enhet att spika... Inga problem.
Luften som blir bakom behöver du inte fylla om det är bra drevat, utan du klyver MDF,n med millimeterprecision mät var kant per sida, Montera med vinkelhake....
Sen är det bara att spika dit fodren sen.... Ju nogrannare du är med måtten på MDF,n och med vinkelhaken, ju lättare blir det att sätta fodren med bra resultat.
Luften som blir bakom behöver du inte fylla om det är bra drevat, utan du klyver MDF,n med millimeterprecision mät var kant per sida, Montera med vinkelhake....
Sen är det bara att spika dit fodren sen.... Ju nogrannare du är med måtten på MDF,n och med vinkelhaken, ju lättare blir det att sätta fodren med bra resultat.
Denna tråd kan kanske bidra med lite mer inspiration.
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58728-material-invaendig-foenstersmyg.html
http://www.byggahus.se/forum/foenster-doerrar/58728-material-invaendig-foenstersmyg.html
Grejen är att jag hade inte hade tänkt ha några foder runt fönstren utan låta väven/tapeten avsluta mot fönstersmygen som sticker ut några mm, så därför vill jag inte ha något mellanrum mellan gips och fönstersmyg, men gipset sitter redan på väggen och når inte riktigt ända fram.Milkshaken skrev:Kör som jag skrev.... Bara bygg på med masonit om det är enklast... det ger typ3-4 masonitbitar /enhet att spika... Inga problem.
Luften som blir bakom behöver du inte fylla om det är bra drevat, utan du klyver MDF,n med millimeterprecision mät var kant per sida, Montera med vinkelhake....
Sen är det bara att spika dit fodren sen.... Ju nogrannare du är med måtten på MDF,n och med vinkelhaken, ju lättare blir det att sätta fodren med bra resultat.