Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    SOCKEPLASTs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2010
    Län: jönköping

Hjälp med fönsterfoder!

Behöver lite hjälp...

Jag tänker sätta foder runt ett fönster. Problemet är att tidigare ägare klätt om väggarna med gipsskivor och gått med gipset ända in mot fönstret. Detta gör att om jag nu sätter foder så finns det inget utrymme att klä "innersidan" mot själva fönstret med en list som döljer skarven mellan gipset och fodret. Dessutom går gipset så långt in att fönstret inte kan öppnas helt innan det tar i gipset. (Fönstret öppnas inåt).

Fodret jag köpt är sk. allmogefoder. Jag bifogar ett gäng bilder som kanske förklarar bättre hur det ser ut. Min fråga är hur löser jag detta enklast?

2.    länk #2
    DeEsss avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2009
    Ålder: 35
    Län: Skåne

Sätt kniven i gipsen och skär av 20-25 mm runt fönstret.
    Ser lite dåligt på bilderna, men någonstans anar jag tretex bakom? I så fall är denna ännu lättare att skära.
    Kapar du bort mer på gångjärnssidan blir du av med problemet(?) att fönstret tar i...

Bygg sedan med planyhyvlad list från fönsterkarmen, som du kapar i samma bredd som gipsen och underliggande är tjockt.

//Daniel
    Riktiga män gör det utan bruksanvisning - det blir oftast bättre andra gången man gör det...

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Dec 2009
    Län: Västra Götaland
    Inloggad
    instämmer, du kan också ta en rasp och fila bort så mycket du behöver. busenkelt (Men dammigt)

4.    länk #4
    Banned Medlem: May 2006
    Län: Kalmar

ja eller ta en tigersåg och kapa i drevspringan, då ser du om det är drevat som det ska oxå... annars komplettera det...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen