Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #16
    Senior medlem Medlem: Feb 2006

Helt riktigt!!!!
    Felt fel!!!!!!!!!!!
    Väggar, golv och tak blir inte bättre eller sämre isolerade beroende på fönstrens U-värde.

2.    länk #17
    Senior medlem Medlem: Aug 2010
    Län: Västernorrland

Felt fel!!!!!!!!!!!
    Väggar, golv och tak blir inte bättre eller sämre isolerade beroende på fönstrens U-värde.
    Det är sant att väggar och tak inte inte har något att göra med fönstrenas u-värde. Däremot kan man naturligtvis fundera på om det är värt att betala extrakostnaden för att gå ner från 1,2 till 0,7 på ett fönster? Speciellt om man bor i ett hus som har andra isoleringsbehov.

M.a.o. tror jag att tidigare skribenter menade att det kapital som utgör prisdifferensen mellan t.ex. u-värde 1,2 och 0,7 är smartare att investera i tak- och/eller väggisolering.

3.    länk #18
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Det är sant att väggar och tak inte inte har något att göra med fönstrenas u-värde. Däremot kan man naturligtvis fundera på om det är värt att betala extrakostnaden för att gå ner från 1,2 till 0,7 på ett fönster? Speciellt om man bor i ett hus som har andra isoleringsbehov.

M.a.o. tror jag att tidigare skribenter menade att det kapital som utgör prisdifferensen mellan t.ex. u-värde 1,2 och 0,7 är smartare att investera i tak- och/eller väggisolering.

Precis vad jag menade. Superisolerade fönster kan aldrig kompencera ett för övrigt dåligt isolerat hus.

Det är bättre att lägga merkostnaden för dyra fönster, på övrig isolering = bättre totalisolerat hus för samma pengar. Utgår ifrån att väggytan/takytan är större än fönsterytan.
    Senast redigerad av Tyresö 2010-11-16 14:47

4.    länk #19

Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr. Det är antagligen mycket billigare än att kompensera med bättre isolering i väggar och tak.

5.    länk #20

Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr. Det är antagligen mycket billigare än att kompensera med bättre isolering i väggar och tak.
    Möjligtvis är investeringskostnaden mindre, men det går knappast fortare att räkna hem investeringen. Därför är det mer effektivt att lägga pengarna på en takisolering.

Att tilläggsisolera taket (vinden) brukar väl förresten landa på denna summa om du har ett normastort hus och gör arbetet själv?

6.    länk #21
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Trådskaparen tänker köpa 23 st fönster, total fönsteryta är säkert större än 25 m2. För att förbättra U-värdet från ca 1,2 till ca 0,8 är kostnaden 11 000 kr.
    Lät lite dyrt ...

För det var per fönster du menade väl?
    Den som vet mest, gissar minst.

7.    länk #22
    Banned Medlem: Sep 2010
    Län: Stockholm

Ja, det måste vara totalkostnaden det handlar om - fönster är dyra - men inte så dyra som en merkostnad på 11000 kr/fönster.

8.    länk #23

Ja, om det kostade 11000 per fönster att gå från u-värde 1,2 till 0,8 skulle det inte bli många sådana fönster sålda.

9.    länk #24
    Mikael_Ls avatar
    Gudfader Medlem: Aug 2006
    Inloggad
    Men isåfall kan väl någon visa mig på någon fönstertillverkare som har endast 480:- prisskillnad mellan samma fönster med u-värde 1,2 och 0,8 .
    Den som vet mest, gissar minst.

10.    länk #25

Jag har inte hittat några belopp, utan de är dessa belopp som trådskaparen vill få kommentarer om. Läs inläggen i början på tråden.

11000 kr i prisskillnad för 23 fönster med beskriven förbättring är marginell. Jag vet i alla fall vad jag hade valt.

11.    länk #26
    jeppeknasters avatar
    Forumgud Medlem: Oct 2005
    Ålder: 38

Tror jag skulle få betala typ 20000 kr mer för treglas (0,9). Köpte 23 partier. Sen är det ett helvete att hålla på att lyfta i också. Mitt 2-glas skjutparti 180x220 var vi 4 vuxna män för att flytta 10 meter till vinterförvaringen. Det var knappt så att vi klarade det . Hade det varit ett 3-glas hade vi inte fixat det utan att montera isär det. Det kommer vi dock att få göra till sommaren när det ska monteras

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01