Jag montera in en ny altandörr förra helgen. Jag byggde en regelram som jag (trodde jag ) fick i linje med fasaden. Därefter satte jag in altandören rak å allt.

Regelramen kom i linje med fasaden på ena sidan där även altandörrens ytterkarm hamna korrekt i linje med regeln. På andra sidan dock så hamna övre hörnet av regelramen 1.5cm innanför fasaden.... ALtandörrskarmen kom således 1.5cm längre in på denna sida och 1.5 cm innanför regelramens nederkant som hamna rätt...

Hoppas att min förklaring är förstårlig. :)

Frågan är nu om ja ska göra något åt detta... ???

Alternativ 1. Plocka bort altandörren och byta regeln som hamna snett, jäkla massa jobb

Alternativ 2. Skita i regelramen och linjera upp dörren i linje med fasaden och sala på regelramen där den kom innanför. Problemet med detta är att ja då måste flytta skruvhålet så lite så det blir svårt attfå ett nytt hål. Hade det inte varit för det sistnämnda hade detta varit en enkel lösning på problemet. Finns det nån bra teknik för att skruva när a ett befintligt hål? (Testat vid tidigare tillfälle att sätta en liten plåt med ett hål rätt placerat och det har funkat ok... )

Alternativ 3. Borra ett hål brevid de 4 spikar som håller den snea regeln, såga av spikarna med en bågfil och flytta ut regelramen. Problemet blir även då att jag måste flytta ett par skruvhål nån cm....

Alternativ 4. LEva med det, Det kanske inte är något man tänker på. Jag kommer sätta en plåt runt altandörren och ssedan foder utanpå plåten

Alternativ 1. Du kommer reta ihjäl dig på bara vetskapen om att det är snett.
Orkar du inte med detta så skulle jag valt 3.

jo sant, hoppas på bra tips vad gäller alternativ 3, dvs hur man flyttar ett skruvhål typ 5mm utan att det hamnar i samma hål. Känns ju som en ganska vanlig sits och det borde finnas grjjer för d tycker jag..

kemiskt trä? Gissar på att det är karmskruven du ska flytta, plugga det befintliga hålet och gör ett nytt på en annan plats.

Flytta skruvhål: Du borrar förstås ett nytt hål i karmen en bit upp eller ner?

MathiasS skrev:
Flytta skruvhål: Du borrar förstås ett nytt hål i karmen en bit upp eller ner?
Fast det är inte så snyggt om karmhålet sitter i bakant av karmen och inte i falsen.
Det blir två vita plastploppar då. Men om man har gjort det förr så kan man ta en 90mm karmskruv vinkla in skruven lite snett och sen styra så hylsan tar i karmhålet utan att karmen flyttar sig.

nä borra nya hål i karmen vill ja inte göra..

Men om man har gjort det förr så kan man ta en 90mm karmskruv vinkla in skruven lite snett och sen styra så hylsan tar i karmhålet utan att karmen flyttar sig.
fattar inte riktigt...

lutar ju åt att plocka ur karmen, vända på regeln eller nått... å smäcka tillbaka allt :(

Arne999 skrev:
nä borra nya hål i karmen vill ja inte göra..

fattar inte riktigt...

lutar ju åt att plocka ur karmen, vända på regeln eller nått... å smäcka tillbaka allt :(
Man får skråa in karmskruven så att den inte tar i samma hål som tidigare, det blir lättare med en längre skruv.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.