J
Hej,

Jag behöver byta mina gamla fönster, vad behöver man tänka på innan fönsterbyte?
Huset är från 20-talet, trähus med putsad fasad.

Jag har tänkt att göra arbetet själv. Men vad är viktigt att tänka på?
Behöver jag bygglov för att byta ut fönster?
Var finns det bra fönster till bra priser?

/Janne

Vad har du för fönster idag? Original en-glas med lösa innefönster? I så fall hade jag renoverat dem istället. Minst lika bra som moderna isolerfönster om de är riktigt skötta.

J
Det är gamla tvåglas, men de är ganska ruttna i karm och foder så det är inte mycket att renovera.

Nej, då förstår jag... Jag hade kollat med både stora leverantörer och små lokala. Om man ska ha många kan det bli billigare att ta dem lokalt, men det är ju väldigt olika. Ta in offerter från flera olika.

Om du byter till fönster som ser likadana ut, behöver du inte bygglov, men om du ändrar utseende markant måste du.

J
Det är 19 fönster om ja räknat rätt. Vill ha fönster som ser ut om dom gamla, bortsett från det ruttna då.
Får nog kika runt lite och se vilka som kan ge bra pris och mått som stämmer med mina gamla.

C
Du kan ju dels välja att köpa moderna treglasfönster av liknande design, kanske passa på att investera i vridfönster för att förenkla fönsterputsning, men du kan ju också ta med dina gamla fönster till ett snickeri och få exakta kopior gjorda efter de gamla förlagorna om du vill.

cheetah1 skrev:
Du kan ju dels välja att köpa moderna treglasfönster av liknande design, kanske passa på att investera i vridfönster för att förenkla fönsterputsning, men du kan ju också ta med dina gamla fönster till ett snickeri och få exakta kopior gjorda efter de gamla förlagorna om du vill.
Jag hade tagit in offerter på båda delar!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.