11 167 läst ·
13 svar
11k läst
13 svar
Få bort avbrutna skruvar, för gångjärn
Håller på för fullt att renovera de fönster vi skall montera i huset (för att få tillbaks originalcharmen).
Är bättre beg. kopplade 2-glas fönster från 50-70 talet någon gång.
När jag tog bort gångjärnen som håller ihop de kopplade bågarna var det några skruvskallar som gick av och därav sitter skruvarna kvar i bågarna.
:blushing:
Orsakar ju vissa problem för mig nu när jag skall försöka sätta ihop fönstren igen, så jag hoppas innerligt att någon har lite bra tips på hur man kan få bort skruvarna..
Gångjärnen lär ju sitta på samma plats dessvärre..
Är bättre beg. kopplade 2-glas fönster från 50-70 talet någon gång.
När jag tog bort gångjärnen som håller ihop de kopplade bågarna var det några skruvskallar som gick av och därav sitter skruvarna kvar i bågarna.
:blushing:
Orsakar ju vissa problem för mig nu när jag skall försöka sätta ihop fönstren igen, så jag hoppas innerligt att någon har lite bra tips på hur man kan få bort skruvarna..
Gångjärnen lär ju sitta på samma plats dessvärre..
Produkter som diskuteras: "körnare"
Dornar & körnare
Dornar och körnare är handverktyg som ofta används inom bygg och hantverk. Dornar är cylindriska verktyg som används för att driva ut spikar, bultar och nitar, eller för att göra hål i material som trä, läder eller metall. Körnare
Läs mer
mm, tror dessvärre den är det..
Men får nog kanske göra som valter sa och borra nytt och skruva i ny.
Eller kanske flytta gångjärnet helt åt ena ell andra hållet.
Borde väl i så fall gå att bara fylla igen det gamla som är uthugget med någon slags träspackel..!?!?
Men får nog kanske göra som valter sa och borra nytt och skruva i ny.
Eller kanske flytta gångjärnet helt åt ena ell andra hållet.
Borde väl i så fall gå att bara fylla igen det gamla som är uthugget med någon slags träspackel..!?!?
Nej det är klart, det kommer ju inte ens att synas.
Men vill ju att det skall gå att skruva i en ersättningsskruv för gångjärnet där sen, kan man i så fall fylla igen ett (eventuellt lite urgröpt) hål med något spackel som härdar så pass att det går att fästa en skruv där igen efteråt?
Men vill ju att det skall gå att skruva i en ersättningsskruv för gångjärnet där sen, kan man i så fall fylla igen ett (eventuellt lite urgröpt) hål med något spackel som härdar så pass att det går att fästa en skruv där igen efteråt?
Det blev en kombination av era tips..
Var och köpte en tub kemiskt trä och har lagat lite skador + satt igen vissa hål med det, men även gjort som Tiger79 tyckte, och borrat upp ett större hål som jag sedan satt igen med plugg.
På nån båge fick jag helt enkelt flytta gångjärnet lite uppåt med hjälp av stämjärn, då var det kanon med "kemiskt trä" för att lägga igen det gamla hålet.
Tackar för alla bidrag!!
Var och köpte en tub kemiskt trä och har lagat lite skador + satt igen vissa hål med det, men även gjort som Tiger79 tyckte, och borrat upp ett större hål som jag sedan satt igen med plugg.
På nån båge fick jag helt enkelt flytta gångjärnet lite uppåt med hjälp av stämjärn, då var det kanon med "kemiskt trä" för att lägga igen det gamla hålet.
Tackar för alla bidrag!!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden