Håller på för fullt att renovera de fönster vi skall montera i huset (för att få tillbaks originalcharmen).
Är bättre beg. kopplade 2-glas fönster från 50-70 talet någon gång.

När jag tog bort gångjärnen som håller ihop de kopplade bågarna var det några skruvskallar som gick av och därav sitter skruvarna kvar i bågarna.
:blushing:

Orsakar ju vissa problem för mig nu när jag skall försöka sätta ihop fönstren igen, så jag hoppas innerligt att någon har lite bra tips på hur man kan få bort skruvarna..

Gångjärnen lär ju sitta på samma plats dessvärre..

Svårt att få bort en skruv i trä. Den har säkert rostat i trät. Ett litet knack med hammare och körnare kanske får den att lossa.
Om inte, borra ett nytt hål i gångjärnet och skruva i en ny skruv.

Är skruven för liten för en grispitt ?

mm, tror dessvärre den är det..

Men får nog kanske göra som valter sa och borra nytt och skruva i ny.

Eller kanske flytta gångjärnet helt åt ena ell andra hållet.
Borde väl i så fall gå att bara fylla igen det gamla som är uthugget med någon slags träspackel..!?!?

Finns lite att få tag i kanske det går att få ut med en tång.

inte utan att gröpa ur kringliggande virke i bågen.. :(

Prova på någon ett litet märke borde ju inte göra något tycker jag. Går ju att spackla också om man är petig.

Nej det är klart, det kommer ju inte ens att synas.

Men vill ju att det skall gå att skruva i en ersättningsskruv för gångjärnet där sen, kan man i så fall fylla igen ett (eventuellt lite urgröpt) hål med något spackel som härdar så pass att det går att fästa en skruv där igen efteråt?

Tändsticka och lim funkar alltid ;)

Eller kemiskt trä kanske.

Ja kemiskt trä är kanon. Går att borra o skruva i efter 15 min

Jag skulle gröpa ur ett hål tills jag får tag i skruven med en tång.

Sen borra upp hålet lite större, slå i en plugg av trä med lim på.

Sen borra ett litet nytt hål för skruven.

• Gilla
Grodnacke
  • Laddar…
Det blev en kombination av era tips..

Var och köpte en tub kemiskt trä och har lagat lite skador + satt igen vissa hål med det, men även gjort som Tiger79 tyckte, och borrat upp ett större hål som jag sedan satt igen med plugg.

På nån båge fick jag helt enkelt flytta gångjärnet lite uppåt med hjälp av stämjärn, då var det kanon med "kemiskt trä" för att lägga igen det gamla hålet.

Tackar för alla bidrag!!

• Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Och tack för återkopplingen, är alltid roligare att läsa när folk utnyttjat tips som fås. d^_^b

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.