2 092 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
11x14 hål för 11x14 fönster....hjälp...
Byggvänner,
snickarna har gjort ett misstag, visserligen kanske jag kan få dom att ändra men stommen är färdig med valmat tak osv så nu vill jag kolla en sak först med Er. Kan man sätta 11x14 fönster i ett hål som är 11x14, dvs ingen 2cm distans runt om. Svårt med drevning osv, men går det? Erfarenheter?
Tacksam,
snickarna har gjort ett misstag, visserligen kanske jag kan få dom att ändra men stommen är färdig med valmat tak osv så nu vill jag kolla en sak först med Er. Kan man sätta 11x14 fönster i ett hål som är 11x14, dvs ingen 2cm distans runt om. Svårt med drevning osv, men går det? Erfarenheter?
Tacksam,
Oftast när man anger ett mått på fönster (och dörrar) är det inte måttet på själva fönstret, utan på hålet fönstret ska sitta i. I så fall är det helt rätt med ett 11x14-hål till ett 11x14-fönster.FiggeGBG skrev:Byggvänner,
Tacksam,
Men om fönstret är beställt till exakt mått (som ofta är fallet med PVC-fönster, som tillverkas på millimetern) så att ditt fönster är exakt 1100x1400 mm, då är det näst intill omöjligt att få dit det. Det är inte bara det att det ska vara plats att dreva, fönstret måste kunna justeras i våg, man måste kunna justera diagonalen så att fönstret går att öppna och stänga etc.
Ok!verktygsgurun skrev:
Jag hatar att dreva mer än jag hatar att foga med skum, så jag kör med skum överallt - bred som smal fog.
Problemet med att dreva när det är riktigt smalt är väl att isoleringen gärna blir väldigt ihop-pressad och då isolerar den inte speciellt bra. Fast det kanske bara är när jag drevar det blir så....d^_^b
Du är nog inte ensam om att pressa ihop isoleringen för mycket om springan är för smal, svårt att undvika. Problemet med att skumma är att det är svårt att justera fönstret efteråt, och det är inte ovanligt att man behöver, särskilt i nybyggen.... Kan man så är mitt tips att lägga på tio mm extra på måtten (alltså 1110 och 1410) då är det lättare att dreva....MathiasS skrev:Ok!
Jag hatar att dreva mer än jag hatar att foga med skum, så jag kör med skum överallt - bred som smal fog.
Problemet med att dreva när det är riktigt smalt är väl att isoleringen gärna blir väldigt ihop-pressad och då isolerar den inte speciellt bra. Fast det kanske bara är när jag drevar det blir så....d^_^b
Stefan, det är fel, mått är svårt att ljuga med....mått är mått. Reglarna sitter på 11x14, fönsterna är 11x14, snickarna har tagit fönstermåttet ist för att göra hålen passande för 11x14 fönster, vet inte om min inställning är fel...tumstockar ljuger sällan
Jag hämtar våra fönster imorgon så vi får se när dom är på plats hur jag går vidare.
Jag hämtar våra fönster imorgon så vi får se när dom är på plats hur jag går vidare.
Jag har inte behövt använda något sådant själv så jag har ingen praktisk erfarenhet. ESSVE har åtminstone en sådan produkt i sortimentet, finns säkert hos andra också. Hos Essve heter den Fog&Drev199. Essve skriver:Jan-L skrev:
"Flexibelt. Klarar +20 % rörelse. Medgör efterjustering av t ex karm el dyl"
Kostar säkert som skjortan och slipsen tillsammans.
Ja men som sagts tidigare så är ett 11*14 fönster inte 11*14..... Om det heter 11*14 så är fönstret 1085/1080*1385/1380 beroende på tillverkare.FiggeGBG skrev:Stefan, det är fel, mått är svårt att ljuga med....mått är mått. Reglarna sitter på 11x14, fönsterna är 11x14, snickarna har tagit fönstermåttet ist för att göra hålen passande för 11x14 fönster, vet inte om min inställning är fel...tumstockar ljuger sällan
Hade fönstret hetat 1100*1400 så hade det varit 1100*1400.
Alltså går fönstret in.
Klicka här för att svara