har träfönster där treglasrutor sitter fastsatta i ramen med en trälist + mjuk "gummitätning" mot glasrutan. Trälisten är i dålig skick. Sprucken färg och röta på mest utsatta ställen. Själva fönster är från 1938 och i mycket bra skick och glaslisten kommit till när man satte i treglasrutor i gamla ramar under 80-talet. Lister verkar inte vara av rätt kvalitet och krymper , sväller beroende på väder och färg spricker. Eller är det färg som sliter sej lös från lister?

Hur som helst ska det göras något .....
Har hittat en glasninglist av plast från Primo med rätt mått och tillhörande gummitätning. Produkten är framtagen för att ersätta trälist i gamla träfönster (?).

Undrar om någon har använt den produkten och om det är ett bra val?
gaia

Sådana lister sitter ju på alla nya vita träfönster idag och jag tycker de håller sig bra. De är övermålningsbara om man vill ha annan färg än vit.
Tänk på att fästa dem med rostfri dyckert så att inte de rostar och missfärgar listen efter några år.

verktygsgurun skrev:
Sådana lister sitter ju på alla nya vita träfönster idag och jag tycker de håller sig bra. De är övermålningsbara om man vill ha annan färg än vit.
Tänk på att fästa dem med rostfri dyckert så att inte de rostar och missfärgar listen efter några år.
Tack! Blev glad av ditt svar :).
Det känns ju som en väl beprovad produkt. Var orolig att det är en otestad nödlösning för latmaskar (jag hör till dom ). Har man 25 fönster med 2 till 6 små rutor i var och en ( ca 300m list) så är alla genvägar välkomna :). Såg att Primo hade rostfri dyckert också ....
gaia

gaia skrev:
Tack! Blev glad av ditt svar :).
Det känns ju som en väl beprovad produkt. Var orolig att det är en otestad nödlösning för latmaskar (jag hör till dom ). Har man 25 fönster med 2 till 6 små rutor i var och en ( ca 300m list) så är alla genvägar välkomna :). Såg att Primo hade rostfri dyckert också ....
gaia
Gammalt inlägg, men jag provar ändå:

Var hittade du listerna? Jag har googlat en massa, men kan inte hitta någon som säljer glasningslister någonstans... :(

Hur blev de?

Mvh

Tack för snabbt svar! :)

Såg någonstans att de även finns i 5m längder, någon som sett var de säljs...?

N
Tror att vilken glasmästare som helst har liknande på hyllan. Plastlisterna är mycket bra och hållbara. Om du har många fönster lönar det sig att skaffa en listsax också.

Fungerar det inte bra att såga? Kap/gersåg?

N
Fungerar säkert utmärkt. Har aldrig använt sådan plastlist som har sådan där extra tätningslist i gummi så jag har inte provat att såga just den modellen. Förstår inte varför den ska vara där jag tycker det ska vara öppet så att vattnet slipper ut. Det är bara nedre listen som ska tätas mot glaset. Men en list sax är 10 gånger snabbare . Den kan man sedan använda till en massa annat också. Om man inte har så många fönster och inte håller på med det regelbundet så är det lite onödigt med en listsax.

Komm ihåg att dom ska sitta lite i spänn så dom kapas lite för långa

• Gilla
nandreasson och 1 till
  • Laddar…
Hur menar du att de ska sitta i spänn? På de fönster jag har är de gamla listerna på sidan snarare lite kortare och med en "droppkant" nertill, mot aluminiumlisten, där eventuell inkommande fukt kan rinna ut...

N
Jag var lite trött igår och glömde skriva att om man har en dropplist längst ner så bör man lämna lite mellanrum till den så vattnet rinner ut där. Men i dom andra hörnen ska dom spännas in. Är väl inte lika viktigt med plastlist för den krymper inte lika mycket som trälist.

Ok, då är jag med! :)

Tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.