4 719 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
10x21 altandörr i 11x21 hål ??
Hej svejs...
Vi tänkte montera en altandörr till sommaren från vårt vardagsrum... Och eftersom vi har lyckats hitta en helglasad altandörr som är 10x21 till ett mycket bra pris så tänkte vi försöka med den...
Men det sitter ett fönster där nu som är 11 brett så tanken var ju bara att kapa väggen neråt så var hålet klart... Men kan man slänga in en "för liten" dörr i ett hål som är 1dm bredare ?? Utsidan är ju inga problem med foder osv men hur gör man med karmen ?
Kan man bara sätta upp en planka som är 20-30 mm bred på nuvarande regel så att hålet blir lite mindre och sedan isolera och täta som vanligt ? Eller kan det bli nån miss i längden ?? :S
Kom gärna med tips...
mvh
Vi tänkte montera en altandörr till sommaren från vårt vardagsrum... Och eftersom vi har lyckats hitta en helglasad altandörr som är 10x21 till ett mycket bra pris så tänkte vi försöka med den...
Men det sitter ett fönster där nu som är 11 brett så tanken var ju bara att kapa väggen neråt så var hålet klart... Men kan man slänga in en "för liten" dörr i ett hål som är 1dm bredare ?? Utsidan är ju inga problem med foder osv men hur gör man med karmen ?
Kan man bara sätta upp en planka som är 20-30 mm bred på nuvarande regel så att hålet blir lite mindre och sedan isolera och täta som vanligt ? Eller kan det bli nån miss i längden ?? :S
Kom gärna med tips...
mvh
Men blir det inte väldigt mycket foder på ena sidan då ? Det blir ju ett hopp på 10cm eftersom befintligt fasad och gipsvägg redan är kapad vid fönstrets karm... Jag tänkte om man sätter en planka på båda sidorna så blir det 5cm mindre per sida.. ? Eller tänker jag fel ?Wasa skrev:
Jag hade satt en 45mm regel som är lika tjock som regelverket i väggen på varje sida. Då får du ju ett lagom hål som du kan montera i. Sen kan du ju lappa i med gips och panel på insida och utsida (om det behövs), och foder utanpå
Hej
Nya foder såg jag som en självklarhet...
Om jag fattar dig rätt så innebär ju din metod att foder också måste "breddas" Är väldigt tveksam till hur resultatet blir. Jag hade defenitivt förlängt väggen på ena sidan dörren och sedan satt nya ut- och invändiga foder.
mvh
Nya foder såg jag som en självklarhet...
Om jag fattar dig rätt så innebär ju din metod att foder också måste "breddas" Är väldigt tveksam till hur resultatet blir. Jag hade defenitivt förlängt väggen på ena sidan dörren och sedan satt nya ut- och invändiga foder.
mvh
eller denna metod, då blir ju dörren iofs centrerad i befintligt hål... men satsa i vilket fall som helst på nya foder som stämmer med din nya dörr...Larsa skrev:
Det var typ det jag menade...Larsa skrev:
Men då kör vi på 10x21, utseendet runt dörren kan man ju laborera med sen med olika foder m.m... Tror inte dom behöver breddas så förbannat eftersom dom redan lappar över gipset på insidan med några centimeter... Samma sak med fodret på utsidan...
Klicka här för att svara