17 415 läst ·
11 svar
17k läst
11 svar
Alternativ till kittning?
Hej,
Finns det något alternativ till att kitta om fönster? vi har nu 2 + 1 glas fönster och det yttre enkelglaset är kittat nu men kittet är dåligt. Vi håller nu på och ska fixa fönstren (måla, kitta?, sätta spröjs). Kan man göra på nått annat sätt?
Har sneglat på andra fönster som inte är kittade och då sitter det en trälist runt om istället för kitt och längst ner en alu list, kan jag göra så på våra fönster? alu list längst ner sitter det idag redan.
om man inte kan göra så går det att göra på nått annat enkelt sätt?
Finns det något alternativ till att kitta om fönster? vi har nu 2 + 1 glas fönster och det yttre enkelglaset är kittat nu men kittet är dåligt. Vi håller nu på och ska fixa fönstren (måla, kitta?, sätta spröjs). Kan man göra på nått annat sätt?
Har sneglat på andra fönster som inte är kittade och då sitter det en trälist runt om istället för kitt och längst ner en alu list, kan jag göra så på våra fönster? alu list längst ner sitter det idag redan.
om man inte kan göra så går det att göra på nått annat enkelt sätt?
Vad är det för fel med kittning?
Jag tycker du ska kitta - det känns svårt först men är faktiskt väldigt enkelt att lära sig och när du har fått in snitsen går väldigt snabbt. Du slipper även att rensa hela falsen utan kan byta ut endast de skadade delarna om dina fönster inte är för hemska, jämfört med slipning/målning av fönster går detta moment fort.
Jag tycker du ska kitta - det känns svårt först men är faktiskt väldigt enkelt att lära sig och när du har fått in snitsen går väldigt snabbt. Du slipper även att rensa hela falsen utan kan byta ut endast de skadade delarna om dina fönster inte är för hemska, jämfört med slipning/målning av fönster går detta moment fort.
tycker absolut att du ska kitta dina fönster, du kan sätta lister om du vill men då får du vara noga med att få bort gammalt kitt och färg både i kittfalsen och på glaset så listen sluter tätt. även om du får listen hyfsat tät mot glas och båge så rekomenderar jag att du fogar springorna så att fukten inte smiter in, sen på nyare fönster brukar inte listen vara av trä utan av pvc plast som är hyfsta underhållsfri och dessutom har en gummilist som tätar emot glaset.
Det är helt enkelt ett större och svårare jobb att byta ut kittet till list
Det är helt enkelt ett större och svårare jobb att byta ut kittet till list
Ber om ursäkt att jag spinner vidare på tråden ....henrikgran skrev:
Har en trälist och funderar på att byta till plast. Har du erfarenhet av plastlister? Berätta gärna mera om det.... är mycket intresserad
gaia
jag har en hel del erfarenhet, vad är det du vill veta?
Kan en amatör klara att byta listor?henrikgran skrev:
Vad använder man för att såga 45 grader i hörn? Geringlådan? Med tanke på gummitätning som sitter i ... ? Finns det ett smart trick för det?
Behövs det någon typ av kitt/spackel för att få tätt i hörnen ? Vilket fungerar bäst?
Limmar/ tätar man mot den gamla fönsterramen också?
Ja, har man aldrig gjort det så blir det många frågor.
Tillverkaren beskriver det inte så detaljerat som om allt var självklart
Kanske för en glasmästare är det självklara saker men jag har aldrig provat....
...tack på förhand
gaia
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
259 kr inkl moms
Läs mer
Tyvärr inga bilder....byggare henke skrev:
Det är 70 år gamla tvåluftsfönster med mittpost. Varje fönsterhalva är uppdelad med riktiga spröjs i 3 rutor ( 6 små rutor per fönster). Det är ursprungligen tvåglasfönster som kunde delas för fönsterputsning. Det var en smidig lösning då dom öppnas utåt.
Idag sitter det en liten treglaskasett daterat 1987 i varje ruta . Kasetter hålls på plats utvändigt med en skabbig trälist anno 1987. Trälisten är i mycket dålig skick - färgen sprukit, flagnat av, trä halvrutet suger vatten som en svamp medan dom gamla fönsterramar är fortfarande fina. Eftersom jag inte kan få en glaslist i kvalitet motsvarande den jag har i ramen så funderar jag på att byta trälisten mot en plastlist. Även om det kanske finns bra glaslist av trä så kan jag tyvärr inte bedöma virkeskvaliteten vid köpet och vill inte bli lurad att montera "svamplister" igen och sen fundera på om listernas snabba förfall orsakas av brist på underhåll eller fel fönsterfärg
Plastlister har en gummitätning som ser fastmonterat ut ... hur klarar det sej i en geringslåda? Det ska sågas i 45 grader i alla hörn och vill få det hålla tätt mot glaset. i hörnen. Finns det något monterigsknepp att få det tätt i hörn?
gaia
absolut tror jag du klarar det gaia
Oftast sitter gummilisten i ett fräst spår på själva listen så man kan lätt ta bort den vid sågning och lätt sätta tillbaks den. Själv använder jag en vanlig kap och gersåg till detta. Tror det heter ankarlist då spåret i plastlisten och motsvarande del på gummilisten ser ut som ett ankare. Men ska jag vara ärlig kommer jag inte på om jag brukar ta bort den när jag sågar. minnet är bra men kort
För att enklast få tätt i hörnen så undviker du att gera i 45 grader utan kör med raka geringar men vissa tycker ju att det är snyggast med en 45:a. även om jag tror att du ser det så kommer nog innan annan lägga märke till att det är gerat i vinkel. Själv kör jag oftast med raka ger då jag tycker att det kan bli lite "ramigt" med 45 men kör som du själv tycker.
för att täta geringarna använder jag LA-seal kitt (leif arvidsson) jag tätar även mellan båge och list när listen är monterad. Och som byggar henke sa så är det inga problem om du tar det lugnt och är noggrann
Oftast sitter gummilisten i ett fräst spår på själva listen så man kan lätt ta bort den vid sågning och lätt sätta tillbaks den. Själv använder jag en vanlig kap och gersåg till detta. Tror det heter ankarlist då spåret i plastlisten och motsvarande del på gummilisten ser ut som ett ankare. Men ska jag vara ärlig kommer jag inte på om jag brukar ta bort den när jag sågar. minnet är bra men kort
För att enklast få tätt i hörnen så undviker du att gera i 45 grader utan kör med raka geringar men vissa tycker ju att det är snyggast med en 45:a. även om jag tror att du ser det så kommer nog innan annan lägga märke till att det är gerat i vinkel. Själv kör jag oftast med raka ger då jag tycker att det kan bli lite "ramigt" med 45 men kör som du själv tycker.
för att täta geringarna använder jag LA-seal kitt (leif arvidsson) jag tätar även mellan båge och list när listen är monterad. Och som byggar henke sa så är det inga problem om du tar det lugnt och är noggrann
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden