Svara Nytt ämne
  1. 2010-03-30 21:21
    Svara | #1

Nykomling Medlem: mar 2010
    Stockholm
    7 inlägg

Vettigt pris på lösa energiglas?

Tänkte byta innerglasen i våra fönster i sommar. Fönstren är gamla hederliga två-glas med kittade rutor. Kittet börjar spricka och färgen flagna (det var så när vi köpte huset) så det är hög tid. Jag tänkte låta en glasfirma måttbeskära innerglasen till rätt storlek, så kan jag kitta in dem själv. Vad kan jag förvänta mig för kvadratmeter-pris?
    Jag menar alltså löst enkelglas av energityp, inga kassetter eller gasfyllda dubbelglas eller sånt.

2. 2010-04-01 12:20
    Svara | #2

Senior medlem Medlem: mar 2005
    622 inlägg
    Gillad 110 gånger
    33 bilder
    Tyvärr har jag inget prissvar, men är oxå intresserad. Jag har idag glas som är ca 2mm tjocka. Finns det 3mm isolerglas eller är det bara 4mm som finns.

Vilken tjocklek är du ute efter?

3. 2010-04-01 12:47
    Svara | #3

Stockholm
    7 inlägg

Mja, det har jag inte tänkt på. Har inte kollat vilken tjocklek rutorna har idag, men jag tror inte att det ska vara några problem att kitta in 4mm-glas. Titta på ramen och spröjsarna så ser du hur mycket marginal det finns.

4. 2010-04-01 16:54
    Svara | #4

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2008
    Västragötalands län
    412 inlägg

40 bilder
    Hej,

För energiglas 4mm så är inköpspriset 350kr+moms. Vet inte vad glasmästaren har för påslag men kan tänka mig kanske 550kr till kund ink moms.

Vad jag däremot vet bestämt är att det är väldigt svårt att kitta snyggt...!

5. 2010-04-03 18:44
    Svara | #5

Fullvärdig medlem Medlem: aug 2004
    429 inlägg
    Gillad 6 gånger
    Det man måste kontroller är djupet på glasfalsen. Äldre fönster har grundare glasfals och då är det svårt att få till en snygg kittning.
    Att kitta är inte så svårt. En riktig kittkniv rekommenderas. Kitta fönstret. Låt torka någon dag och justera sedan rakheten med en bredspackel. Eftersom kittfalsen sitter på insidan kommer den inte att synas så mycket.

6. 2010-04-06 08:32
    Svara | #6

Stockholm
    7 inlägg

lillePer skrev Visa original
    Hej,

För energiglas 4mm så är inköpspriset 350kr+moms. Vet inte vad glasmästaren har för påslag men kan tänka mig kanske 550kr till kund ink moms.

Vad jag däremot vet bestämt är att det är väldigt svårt att kitta snyggt...!

Ok, tackar för det. Jag har högt räknat 18 kvm glasyta i huset, vilket blir 9900:- räknat på 550:-/kmv. Ganska rimligt ändå. Tillkommer jobbet för tillskärning, förstås.
    Tycker inte det verkar speciellt svårt - som vanligt gäller det att läsa på, ta sig gott om tid och vara noggrann. Mest hantverkare som tycker saker är svårt.
    Senast redigerad av Dibbs 2010-04-06 08:38

7. 2010-04-06 08:35
    Svara | #7

Stockholm
    7 inlägg

valter53 skrev Visa original
    Det man måste kontroller är djupet på glasfalsen. Äldre fönster har grundare glasfals och då är det svårt att få till en snygg kittning.
    Att kitta är inte så svårt. En riktig kittkniv rekommenderas. Kitta fönstret. Låt torka någon dag och justera sedan rakheten med en bredspackel. Eftersom kittfalsen sitter på insidan kommer den inte att synas så mycket.

Rakheten på kittet alltså? Med mer kitt? Ska man ta gammal hederlig kittmassa och forma korvar med händerna, eller sånt där modernt kitt i siliconspruta?

8. 2010-04-06 09:44
    Svara | #8

bonniers avatar
    Forumgud Inloggad Medlem: nov 2006
    Östergötland
    1 720 inlägg
    Gillad 124 gånger
    64 bilder
    Jag lät en glasmästare sköta kittningen. Tog dit mina fönster, 18 st , i ett par omgångar. Lämnade på morgonen på väg till jobbet och fick tillbaks dom på eftermiddagen på vägen hem. Nu har jag inte priserna här men jag tyckte inte att det var värt vare sig jobb eller pris att göra det själv.

9. 2010-04-17 07:35
    Svara | #9

Nykomling Medlem: apr 2010
    v götaland
    2 inlägg

Jag fick ett cirkapris på 200:-/kvm av Uniglas i höstas för k-glas som är 3 mm. Det rekommenderas 3mm ieftersom 4mm kan bli för tungt och tjockt för bågen.

Fick även namnet på firma i Göteborg som kunde sätta i glaset och kitta. Jag gör alltså själva renovering själv men vill ha hjälp med skärning, isättning av glas samt kittning. För det skulle jag få betala 2600:-+moms per fönster. Låter som ett galet tokpris med tanke på glaspriset men det är inte många som säljer 3mm lågemmissionsglas.

Nu funderar jag på om jag skall göra allt...., skära glaset, sätta i och kitta. Eller också renoverar jag utan att byta glasen.

10. 2010-04-19 10:00

Stockholm
    7 inlägg

Hade jag varit i dina kläder hade jag låtit dem skära till glaset och montera dem själv. När du plockar ut rutorna mäter du deras dimensioner och ber firman skära till i rätt storlek. Men grymt tack för tipset om Uniglas!!

Liknande ämnen

1. Vettigt pris på beg. DeWalt 707
    av Danne78 i forum Verktyg, maskiner & fordon
  2. Vettigt pris?
    av 780xlt i forum Altan & uteplats
  3. Vad är vettigt pris på ved på rot?
    av AndreasK i forum Biobränsle
  4. Är det verkligen vettigt pris?
    av miis i forum El
  5. Vettigt pris för dränering?
    av Os i forum Grund & markarbeten