Har fått en offert av Mockfjärd på fönsterbyte i vårt vardagsrum.

5 st fasta fönster 16 x 9 (varav ett får luftventil för vädring) och en altandörr som är 29 x 9. Med installation, isolering och bortforsling av gamla fönster ville de ha 42.400 kr.

I detta pris ska jag enligt dem endast betala för själva fönstren, installation och hantverkare ska jag få gratis.

Det skulle då bli Mockfjärd classic träfönster (vita både inne och ute).

Vad har ni för uppfattning om detta pris? Rimligt?
Enligt säljaren skulle installationen genomföras av TP byggservice i Vollsjön. Någon som har erfarenhet av dem?

Låter väl inte så orimligt, det är ju stora fönster det är frågan om och framförallt en gigantiskt bred altandörr... Är ni väldigt korta i er familj eftersom dörren bara ska vara 90 cm hög... ? Skulle rekommendera att sätta in en fullhöjdsdörr ifall ni ska sälja huset i framtiden..

Ah, anade att jag skrev dem i fel ordning :)
Jag som är två meter lång skulle få stora problem...

Förstod nästan det... men det är ju ändå ganska stora partier..

Jämför pris på närmsta brädgård,så kan jag garantera dig att att du hittar billigare fönster

Acropora skrev:
Har du kollat upp T P Byggservice???
För kollar man på www.allabolag.se så är den firma inte aktiv längre och har ingen F-skattsedel.
[länk]
Ett tips bara som jag hörde på TV4 Byggfusk att man skulle göra
Ska man kolla där är det enklast med org nummer. Just vad det gäller TP Byggservice finns det 2, det ena skriver TP, det andra T P. Båda är aktiva men inget ligger i Vollsjön

Tycker det är ett rätt ok pris jag. Nu vet ju inte jag om allt ingår men måste man byta bleck etc så drar priserna snabbt iväg. Tror inte du kan spara mycket mer än en 5-7000 på att jaga flera priser det är ju trots allt rätt många fönster som ska bytas.

Det du kan göra är ju att kolla upp vad liknande fönster kostar och dra detta från priset så vet du ju vad monteringen egentligen kostar. Trots allt finns det ju inte något som heter gratis lunch.

Ska byta fönster i hela kåken och tog in offerter från 3 olika håll för jobbet, däribland Mockfjärds. Totalt 13 fönster och en fönsterdörr och offerterna gällde rubbet, dvs fönster, arbete och övrigt material. 3-glas vitmålade fönster med u-värde kring 1.2 - 1.3 från samtliga. Mockfjärds landade på 120k, Wisy på 100k och en lokal firma som jag fått flera referenser på landade på ca 88k (SP-classic)...alla priser ink moms och efter ROT-avdrag. Valde givetvis den lokala firman. Kan för mitt liv inte förstå hur Mockfjärds kan vara så jävla dyra då de enligt erbjudande skulle bjuda på halva arbetskostnaden...

//P

De finns inte på Eniro heller. OM det blir någon affär är det väl dax att klämma försäljaren på var företaget finns och om det finns referenser

Jag tror ju inte Mockfjärds har kontrakt på företag som inte har F-skatt samt inte har någon aktiv firma. Tror faktiskt att de har högre krav än så såsom försäkringar , ej några skatteskulder och liknande.
En bra säljare skall kunna lämna flera referenser på tidigare kunder utan att knorra, Tvärtom skall de vara stolta över sina objekt och gärna lämna referenser.

Tips! Ordna en egen snickare på orten som du får förtroende för och kolla på fönstertyp på nätet , köp dom själv eller be snickaren ordna det du vill ha. Borde bli både billigast och minst risk för problem.

Jan

Fick inte Mockfjärdsfönster rätt mycket skit i Plus för ett par år sedan? Inslaget finns säkert i något arkiv på svt.se

Hade en MF säljare på besök förra året och frågade hur mycket jag kunde spara i uppvärmingskostnad och talade om att jag har bergvärme. Jag hade själv kollat innan på nätet och kommit fram till mellan 2500 och 3000 kWh per år vilket ju skall delas med ett COP på strax under 3 = en ungefärlig årlig besparing på runt 1000kWh i ren elkostnad.
När säljaren envisades med att min besparing skulle vara minst c 3000 kr per år tappade jag förtroendet och bad honom gå. Oseriöst att inte kunna en så simpel grej?

Har nu beställt Villa plus aluminium fönster från Villafönster då jag har bra referenser från bekanta som handlat där tidigare. Gör bytet själv, men frågan är väl om man någonsin tjänar in detta byte? Jag vill satsa på det ändå då mina gamla fönster är 35 år och om man mot förmodan skulle vilja sälja huset så har man igen det då.

som någon annan skrev, kolla med din lokale snickare, be honom om offert på jobb och fönster, så kommer du mycket billigare undan, det har jag gjort. Mockfjärds är dyra, deras "halva priset" reklam är bara för att locka lättlurade kunder.

Redigerat av moderator:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.