Ytterdörr. Delad ytterdörr vågrätt.

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-03-16, 08:12
Citera |  #1

Nykomling

Medlem: mar 2010
Län: Västernorrland
Ytterdörr. Delad ytterdörr vågrätt.

Vet någon vart man kan köpa en delad ytterdörr. Jag har enbart hittat en dörr som heter Karin. Dörren skall delas vågrätt som en husvagnsdörr..............
Tidigare fanns någon Bruksdörr men hittar inte företaget så det har nog lagt ner...........Tacksam för snabba åsikter skall byta dörr och eftersom att jag har hundar skulle detta vara en underbar lösning.............
Även kontakt med någon som gör dörrar av detta slag vore ett bra tips, Vart i Sverige spelar mindre roll......

2010-03-16, 09:38
Citera |  #2

morsans avatar
Moderator

Medlem: mar 2004
Län: Dalarna
Googla på stalldörr, jag har för mig att de kallas så

2010-08-29, 12:11
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: aug 2010
Län: Skåne
Letar också efter det!
Någon som kan tipsa?
Stalldörr är mest till stall och därmed inte så isolerade.

2010-08-29, 12:36
Citera |  #4

Nykomling

Det jag mest funderar på det är om de håller värmen på vintern
Pratade med en tillverkade (lokalt snickeri) och han så att det inte är några problem Men han ville ju sälja
Blev dock lite betänksam över att det verkar vara så ovanligt med halvdörrar hittar ingen här i byn som har det, här är många hus i gammal stil
Är ju otroligt praktiska och även väldigt snygga så vad kan orsaken vara
Jag ska köpa en ny inte en begagnad just för kvalitén skull (kan ju vara lite si och så med det på begagnat) och med fast termoglas i
Någon som har halvdörr? Och vill dela med sig av erfarenhet?

Senast redigerad av Romantica 2010-08-29 12:40.

2010-08-29, 13:48
Citera |  #5

Forumgud

Medlem: maj 2007
Län: stockholms
I skåne var det förr väldigt vanligt med halvdörr, men jag visste inte att man även har haft det i västernorrland? Lite hänger det väl ihop med att det var en kringbyggd gård där höns och smådjur sprang fritt och så stängde man nedre delen av dörren för att de inte skulle springa in i huset samtidigt som man ville ha in sol och luft.

Har velat ha sådana dörrar till mitt Skånehus men har själv aldrig lyckats övertyga någon snickare om att göra det. Snickaren säger att ska man ha en dörr med moderna krav på isolering så blir dörrhalvorna lätt så tunga så att de hänger sig och dörren börjar glipa. Alternativet är om du hittar en snickare som gör dörrar på det gamla sättet, dvs i enbart riktigt trä och då av sådan kvalitet att det inte slår sig och skevar. I så fall får du räkna med att ha kall farstu som förr i tiden eller att du får ha dubbla ytterdörrar, en som går inåt och en som går utåt.

2010-08-29, 20:34
Citera |  #6

Nykomling

Misstänkte detta Sommartorparen, väntar nu på en katalog från en "halvdörrs" tillverkare ska studera den och fundera.

2010-09-01, 20:34
Citera |  #7

Banned

Län: värmland
har du tittat på www.bast-billigast.se

2010-09-01, 20:48
Citera |  #8

Nykomling

Är en av dom jag har beställt katalog av
Har även beställt kataloger från Y-te, Jvk och Gebo.
På hemsidan verkade Gebo intressantas, men får se när katalogerna kommer.
Utöver det så kommer en lokal snickare hit i morgon och lämnar en offert.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

Taggar
delad ytterdörr Tagmoln
annons
annons
annons
annons
Annons