Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Ålder: 36
    Län: Stockholm

Montering av fönster - speciallösning

Hej,

Bygget av huset går framåt i rask fart, våning 1 och 2 är klart. Takstolar kommer om ett par veckor. Jag väntar hem fönster till veckan före påsk och monterar dessa under långhelgen.

Jag har några frågor om hur jag kan montera fönstret så långt ut mot fasaden som möjligt. Väggen består av tre skikt, Celplast-betong-cellplast (se bifogad bild från konstruktionsritningen). Väggen är ca 44 cm tjock.

Kan ni ge mig förslag på hur jag kan göra?
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	fönster.jpg
Visningar:	34
Storlek:	25.6 KB
ID:	37333  

2.    länk #2
    Fredrik.engdahls avatar
    Senior medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Skåne

hur tjock är cellplasten i yttersta lagret ? ser väldigt tjock ut

ska betongen kläs in på något sätt med smygar ?

vad är det för hus med så tjock isolering ? ser intressant ut mer info tack

3.    länk #3

hur tjock är cellplasten i yttersta lagret ? ser väldigt tjock ut

ska betongen kläs in på något sätt med smygar ?

vad är det för hus med så tjock isolering ? ser intressant ut mer info tack
    Det är passivhusväggar. Bygger ett passivhust/lågenergishus. Väggarnas tjocklekar är ca:

Yttersta lagret är 25 cm
    Betongen är 10 cm
    Innersta lagret är 10 cm

Ja det skall kläs in! Vill ha djupa smygar.

4.    länk #4
    erik_ns avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2010
    Ålder: 29

lösning

Jag skulle passa mig för att montera fönstren för långt ut i ett passivhus. Antar att fönstren ligger på U~0,9? med för djupa invändiga smygar klarar inte inneluften att värma glaset tillräckligt mycket och du kan få kondens och frost utvändigt på glasen. MEN, ur ett rent estetiskt perspektiv så är det ju helt klart snyggare att ha så liten smyg som möjligt utv.

Gjorde ett liknande montage i ett passivhus i höstas. Där monterades PVC-fönster med sciella montagebleck. Skulle nog lika gärna kunna bytas mot kraftiga spikbleck som monteras mot karm och sedan fästs i betongen. Fönstret fogas sedan mot cellplasten med fogskum.
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	vägg.jpg
Visningar:	31
Storlek:	9.8 KB
ID:	37351  

5.    länk #5

Jag skulle passa mig för att montera fönstren för långt ut i ett passivhus. Antar att fönstren ligger på U~0,9? med för djupa invändiga smygar klarar inte inneluften att värma glaset tillräckligt mycket och du kan få kondens och frost utvändigt på glasen. MEN, ur ett rent estetiskt perspektiv så är det ju helt klart snyggare att ha så liten smyg som möjligt utv.

Gjorde ett liknande montage i ett passivhus i höstas. Där monterades PVC-fönster med sciella montagebleck. Skulle nog lika gärna kunna bytas mot kraftiga spikbleck som monteras mot karm och sedan fästs i betongen. Fönstret fogas sedan mot cellplasten med fogskum.
    Ja u är 0.9 för vanliga fönster och 1.0 för dom mindre, dom riktigt stora (1,6 x2,10) är nere på ca 0,8 så det finns en ganska stor risk för kondens. Men det är 100 ggr snyggare med stor smyg invändigt så jag tar nog och chansar...

Spikbleck lär funka bra! Kanon för tipset.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: kalmar

Ju lägre u-Värde

Hej.

Fönster med låga u_värden rekommenderas i dag att monteras så nära den inre väggen som möjligt.
    Mvh

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01