Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-03-13, 12:44
|
|
|
Nykomling
Medlem: jan 2009
Län: Östergötland
|
Mockfjärdshus - fönsterbyte
Hej!
Vårt mockfjärdshus från -63 är i stort behov av nya fönster. Är det någon som kan förklara hur man ska göra ? Mockfjärdshusen är ju inte riktigt byggda som ett vanligt hus !Tacksam för svar! |
|
2010-03-13, 16:00
|
|
|
Forumgud
Medlem: okt 2006
Län: Halland
Ålder: 38 år
|
På ett mockfjärdshus monterar man de nya fösterna i dina gamla karmar så kallat karm i karm montage.
Man måttanpassar fönsterna så att man får så stor glasyta som möjligt eftersom fönsterna blir mindre. Ett alternativ till är att kontakta Velfac som har ett fönster som är lämpligt för karm i karm montage då det inte syns från utsidan att man monterat karm i karm. |
|
2010-03-16, 16:21
|
|
|
Forumgud
|
Konsult i ämnet.
http://www.czbygg.se/menysidor/Elementhus_244 |
|
2011-10-25, 22:20
|
|
|
Forumgud
|
Ny upptäckt idag! Det är bara de tidiga modellerna av Mockfjärdshus som har bärande karmar. Var brytgränsen i årsmodell går har jag inte lyckats få fram trots att jag pratat med en som ritade dessa husen idag.
Jag har varit helt insnöad tidigare att det är karm i karm montage so. Gäller på dessa hus , men så är det alltså inte. Man får ta och studera karmsammansättningen och ta husets ålder i beaktning innan man beställer fönster till dessa hus. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|