Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Skåne

Lag om säkerhetsfönster?

Hej var nyligen på en mässa och där nämdes det att det finns en lag ang. säkerhetsfönster. De sa att om fönstret sitter under 600mm mätt från golvet måste man montera säkerhetsfönster. Gäller detta fönstret eller själva glasytan? Vårt fönster är monterat 590mm ovanför golvet och glasytan ca 690mm. Frågan är om vi måste montera säkerhetsfönster? Hur lyder lagen? kan inte hitta lagen någonstans.

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Jul 2005

Behöver inte byta

Om man nyinstallerar fönster så skall det vara säkerhetsglas om dom monteras under 600mm från golv. Jag tog säkerhetsglas nu när vi bytte fönster då vi har småbarn som gärna klätrar på fönsterbänken.

Det kostar omkring 700kr/kvm om jag inte minns fel så det är ju lite dyrare men inte så farligt.

3.    länk #3

Ok, men gäller det fönstret eller själva glasytan? i mitt fall är ju glasytan 90mm från gränsen vilket borde vara ok eller?

Men som du säger det är inte så farligt dyrt så om man ligger på gränsen kanske det kan vara värt att investera i säkerhetsglas.

4.    länk #4
    Forumgud Medlem: Oct 2006
    Ålder: 38
    Län: Halland

BBR heter lagen som gäller vid nybyggnad eller tillbyggnad, dvs där byggnaden uppförs som ny eller ökar i volym.
    Reglerna skall uppfyllas oberoende av om bygglov eller bygganmälan krävs.
    När man byter fönster i ett hus gäller alltså inte dessa regler.
    Lagen heter BBR 2008 kap 8:353 ersätter 8:313.
    Man mäter från golv till där glasytan börjar.

5.    länk #5
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Tror det finns två typer som är ok.
    Härdat och laminerat.
    Någon som kan mer och vill utveckla de uppgifter jag har fått?

6.    länk #6

BBR heter lagen som gäller vid nybyggnad eller tillbyggnad, dvs där byggnaden uppförs som ny eller ökar i volym.
    Reglerna skall uppfyllas oberoende av om bygglov eller bygganmälan krävs.
    När man byter fönster i ett hus gäller alltså inte dessa regler.
    Lagen heter BBR 2008 kap 8:353 ersätter 8:313.
    Man mäter från golv till där glasytan börjar.

Tack så mycket har letat och letat efter denna lag. Eftersom min glasyta kommer hamna ovanför 600mm från golvet så behöver jag inte säkerhetsglas.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01