Hjälp med vår toadörr

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-03-05, 20:22
Citera |  #1

Fullvärdig medlem

Medlem: jan 2006
Län: Uppsala
Hjälp med vår toadörr

Vi grubblar som bäst vad vi ska göra med vår skeva toadörr så varför inte fråga detta eminenta forum...

Vi har en mycket gammal svintung gedigen toadörr i vårt gamla hus. Alla dörrar är mer eller mindre skeva men vi gillar den gamla stilen och tyngden i dörrarna.

Nu är det ju svårt att stänga toadörren då den skevar ca 3cm i ena hörnet. Som jag ser det har vi följande möjligheter:

1: Försöka rikta dörrbladet. Går det? Jag vet att när dörren sattes in var det en ålderman som satte kilar för att rikta upp den redan då skeva dörren.

2. Handla en ny. Vilken ska man då välja? Vi vill nog endast ha spegeldörrar av massivt trä. Bauhaus och Byggmax har sådana till en facil peng men håller de måttet? Det är ju inte så att man vill höra en brakshit i hela huset! Dooria kostar ca 2000 och sen finns det ingen gräns uppåt. På allmoge.se (där vi beställt ytterdörr) kan man handla för ca 10000:-

Tackar för alla synpunkter!

2010-03-05, 20:38
Citera |  #2

Fredrik.engdahls avatar
Senior medlem

Medlem: feb 2007
Län: Skåne
ni kan leta efter en begagnad dörr på t.ex blocket som passar . annars försök prata med en finsnickare om han/hon kan göra en liknade men då kommer det att kosta lite.

2010-03-07, 08:38
Citera |  #3

Fullvärdig medlem

Tackar för din synpunkt. Fördelen med att specialbeställa en dörr är att jag kan behålla den gamla karmen men jag inbillar mig att besväret att byta karm inte motiverar detta (jämfört mot en ny dörr som förmodligen blir mycket billigare).

På Beijer kan man handla en massiv furudörr: Swedoor (Tradition 3) med karm och tröskel för 1734.
På Bauhaus hade de en Swedoor Allmoge (som inte finns i Swedoors egna listor) för en billigare peng.
På Byggmax kan man få motsvarande för strax under 1000 pix.
På Bygglagret kan man handla en Dooria Fjordtre 306 med karm (exkl tröskel) för strax under 2000 pix.
Och sen finns det ju ingen övre gräns. Vill man t.ex. ha en fin dörr från allmoge.se kostar den drygt 7000 pix.

Vårt problem är att vi inte har någon erfarenhet av dörrmärken alls och hoppas på lite kommentarer av de som har dessa dörrar (eller andra).

2010-03-07, 14:30
Citera |  #4

Fullvärdig medlem

Medlem: mar 2009
Län: Västerbotten
Vad är det för typ av dörr. Slät eller med fyllningar(speglar)?

2010-03-07, 16:31
Citera |  #5

Fullvärdig medlem

Alla dörrar i vårt hus har speglar och är gamla och förmodligen handgjorda då det begav sig. Vårt hus är flyttat och återuppbyggt 1976 med de gamla dörrarna. Även fortsättningsvis siktar vi på spegeldörrar. Alla dörrar är idag målade och den nya dörren ska också målas

2010-03-07, 16:41
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Kolla med någon duktig snickare som kan kila upp ramen. Eventuellt så kan de göra det på ett mindre snickeri. Då får du ju behålla orginalet.

2010-03-07, 18:16
Citera |  #7

Fullvärdig medlem

Jag antar att du menar ramen i dörren eftersom det är den som är sned.
Ja, varför inte. Det kanske inte är så dyrt och framförallt mycket enklare för oss som slipper riva karm och foder. Måste bara kolla att karmen är ok oxo. Vad kan det kosta att rikta en dörr?

2010-03-07, 18:43
Citera |  #8

Fullvärdig medlem

Det kanske kan kosta ett par tusenlappar. Det beror på hur måga kilar man måste sätta. 3 cm är rätt mycket. Om det inte blir exakt så går det att hyvla falsen något i karmen.
Liten ordlista: fyllningarna sitter i en ram som tillsammans blir ett dörrblad. Dörrbladet sitter i en karm.

2010-03-08, 02:22
Citera |  #9

Racemans avatar
Forumgud

Län: Stockholm
Om jag fattat allt rätt har karmen sjunkit ned på ena sidan?
Om det bara fattas ett par mm i karmen för att dörren ska gå att stänga, kan man fräsa ut dessa millimetrar i falsen på plats, utan att demontera någonting.
Du kanske måste efterjustera foderet en aning också. Det hela kommer inte att märkas efter målning.

2010-03-08, 16:22
Citera |  #10

Senior medlem

Medlem: dec 2005
Byggmax, Ö&B, Bauhaus?

Nänä, vill du ha riktig känsla ska det snickarbyggas utan sånt som MDF, plywood och plast. Vi specialbeställde en Dooria i massiv furu med glas i en spegel för 6000. Penselmålad givetvis (tänk inte ens tanken på sprutlackerat....). Hutlöst såhär i efterhand då vi hittade en snickare som gjorde andra massiva spegeldörrar (gamla gångjärn, furutröskel etc) för 3500, låt vara utan glas. Och som sagt, Byggmax kan vara bra till mycket, men om ni som du skriver är inne på att bevara den gedigna äkta känslan, så är det bara att stryka såna formpressade historier.

/A

2010-03-08, 21:20
Citera |  #11

Fullvärdig medlem

Tackar för alla kommentarer.

Snickar-Urban: Jag börjar faktiskt bli lite sugen på att försöka mig på att rikta den själv. Resultatet behöver inte alls bli perfekt. Jag hittade en tråd som att rikta gamla dörrblad här: http://www.byggahus.se/forum/foenste...kta-doerr.html som jag har skrivit ett inlägg i. Fortsättning följer.

Raceman: Nej, karmen verkar helt ok. Jag måttade den idag och den är i lod och har samma "kryssmått" (nedre högra - övre vänstra jämfört med den andra diagonalen. (Jag antar att Snickar-Urban påpekar vad det egentligen heter ). Det är dörrbladet som sticker ut, och här måste jag redigera mig själv för det var "bara" drygt 15 mm. Men det räcker för att man måste slita in dörren för att kunna låsa.

Alko: Alla dörrar jag nämner är massiva dörrar. Byggmax och Bauhaus säljer massiva dörrar till det pris jag angav. Helt rätt att vi ska penselmåla. Det gör vi hemma. När jag beställde ytterdörrar strök vi målningen av dörrleverantören för att det blev för dyrt. Vi får nöja oss med att det inte blir lika bra då vi gör det själva. Det är alltså helt rätt att det bara är massiva dörrar som gäller.
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons