5 665 läst ·
2 svar
6k läst
2 svar
isolerglas vid besiktning av hus
Hej!
Första inlägget här!
]Vi har precis köpt ett hus, och jag har suttit och läst igenom besiktningsprotokollet.
Där står det följande:
"Isolerglasfönster har enligt vår bedömning,
när det gäller tätningen mellan
fönsterrutorna, en genomsnittlig teknisk
livslängd på 20 år. Befintliga fönster är äldre
vilket betyder att tätningen mellan
fönsterrutorna är sämre vilket kan leda till att
rutorna missfärgas."
Kan man göra något åt detta eller är det bara att gilla läget?
Byter man tätningen mellan rutorna?
Kan man isf göra det själv?
Tack på förhand
Första inlägget här!
]Vi har precis köpt ett hus, och jag har suttit och läst igenom besiktningsprotokollet.
Där står det följande:
"Isolerglasfönster har enligt vår bedömning,
när det gäller tätningen mellan
fönsterrutorna, en genomsnittlig teknisk
livslängd på 20 år. Befintliga fönster är äldre
vilket betyder att tätningen mellan
fönsterrutorna är sämre vilket kan leda till att
rutorna missfärgas."
Kan man göra något åt detta eller är det bara att gilla läget?
Byter man tätningen mellan rutorna?
Kan man isf göra det själv?
Tack på förhand
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Hej!
Stör du dig på att rutorna missfärgats, eller på att det står i besiktningsprotokollet att dom KAN missfärgas? Om fönstren ser fina ut, så finns ingen anledning att göra nåt. Tätningen kan hålla i 30 år eller mer, att de är mer än 20 är ingen anledning i sig att köra dom till tippen.
Om det blir kondens MELLAN glasen i isolerrutan är glaskassetten punkterad, och då kan du låta byta den. Att täta isolerrutan är nog inte så lätt, bättre enligt mig att byta hela kassetten.
Klarar du det arbetet själv? Ja, det kan man ju undra... Men det är inget stort jobb för glasmästaren. Han eller hon kommer och mäter, beställer rätt glas och byter snabbt och lätt.
Stör du dig på att rutorna missfärgats, eller på att det står i besiktningsprotokollet att dom KAN missfärgas? Om fönstren ser fina ut, så finns ingen anledning att göra nåt. Tätningen kan hålla i 30 år eller mer, att de är mer än 20 är ingen anledning i sig att köra dom till tippen.
Om det blir kondens MELLAN glasen i isolerrutan är glaskassetten punkterad, och då kan du låta byta den. Att täta isolerrutan är nog inte så lätt, bättre enligt mig att byta hela kassetten.
Klarar du det arbetet själv? Ja, det kan man ju undra... Men det är inget stort jobb för glasmästaren. Han eller hon kommer och mäter, beställer rätt glas och byter snabbt och lätt.
Klicka här för att svara