9 707 läst ·
6 svar
10k läst
6 svar
Hur fästa fönsterbänkar?
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Vi har gipsat våra smygar och skall således inte montera någon MDF el dyl som kan tänkas fixera fönsterbänkarna. Våra fönsterbänkar kommer m.a.o. vara helt bara "upptill", bortsett från lite fog runt kanterna då.
Då det är ek (18 mm stavlimmad) skall det inte målas och jag vill därmed inte heller ha några synliga skruvar. Har tänkt att limma fast dem med montagelim, men är lite orolig för om det håller t.ex. om någon sätter sig på framkanten. Någon som har tips eller idé om hur man skulle kunna fixera dem på något annat sätt (tillräckligt enkelt för att man skall orka göra det på 15 fönsterbänkar)?
Då det är ek (18 mm stavlimmad) skall det inte målas och jag vill därmed inte heller ha några synliga skruvar. Har tänkt att limma fast dem med montagelim, men är lite orolig för om det håller t.ex. om någon sätter sig på framkanten. Någon som har tips eller idé om hur man skulle kunna fixera dem på något annat sätt (tillräckligt enkelt för att man skall orka göra det på 15 fönsterbänkar)?
Produkter som diskuteras: "montagelim"
Montagelim
Montagelim är ett starkt, mångsidigt lim anpassat för flera material som trä, metall, plast och mer. Dess unika formel tillåter användning även under svåra förhållanden, vilket gör det användbart för projekt i alla storlekar och i olika
Läs mer
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Jag tror att montagelim kommer att räcka, skulle förvåna mig om det släpper. Men se till att du lägger rikligt och inte bara några strängar.
Medlem
· Västra Götaland
· 189 inlägg
Kanske skall tillägga att smygen är plastad, så jag får häfta fast masonit ovanpå plasten, i vilken jag sedan limmar bänken. Borde funka ändå?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Masonite/fönsterbänk kommer inte att dela sig. Tror inte att det räcker med att bara häfta masonite, kanske funkar med många och långa häftor, eller spikar. Själv hade jag nog lagt tunn plyfa med galvad spik eller om plyfan är tillräckligt tjock med skruv. Känslan säger mig att det drar bättre.
Du kan klyva en tunn list som du spikar fast i fönstret
Borra några hål i fönstret och i med en plugg. borra motsvarande hål i fönsterbänken och tryck dit den med lite lim.
Helst skulle du gipsat smygen efter fönsterbänken monterades då hade smygarna hållt den mer på plats.
Jag själv brukar fräsa ett 10 mm spår i fönstret till smygar eller fänstebänkar.
Då för jag bara in smygen/fönsterbänken i detta spår.
Helst skulle du gipsat smygen efter fönsterbänken monterades då hade smygarna hållt den mer på plats.
Jag själv brukar fräsa ett 10 mm spår i fönstret till smygar eller fänstebänkar.
Bra tips! Bättre med spår eller plugg än att bara låta smygarna hålla nere brädan. Kan ju bli svårt att byta då.verktygsgurun skrev:Borra några hål i fönstret och i med en plugg. borra motsvarande hål i fönsterbänken och tryck dit den med lite lim.
Kjell G
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden