Montera gammeldags gångjärn på dörr till befintlig karm?

Posta svar
Nytt ämne

Ämnesverktyg

2010-02-16, 15:34
Citera |  #1

Senior medlem

Medlem: dec 2005
Län: Uppsala
Montera gammeldags gångjärn på dörr till befintlig karm?

Hallå, vi beställde en ny massiv spegel-garderobsdörr med karm. Men kvalitén var inte alls bra och dörren skevade rejält efter bara någon månad, så snickeriet gjorde en ny dörr. Vi behöll dock den redan monterade och fodrade, målade karmen. Gångjärnen sitter kvar på denna och nu måste jag alltså sätta motsvarande gångjärn på nya dörren så den kan hängas på karmen.

Gångjänen är traditionella, av den här typen:

Det är väl bara att ställa in dörren med smal kil nedtill så man får samma mellanrum runtom, och sen markera med streck var gångjärnen ska sitta. Men hur får man det att bli rätt på djupet då? Jag måste ju lägga på gångjärnen, rita "mallen" och köra med stämjärn (ingen fräsmall här inte...).

Min (iofs ringa) erfarenhet säger att det krävs hyfsad precision så fort det gäller dörrar, och tänker man inte till slutar det väl som vanligt med uppborrning av skruvhål, pluggning etc. Tråkigt när det är en helt ny dörr.

Några tips?

Mvh/
A

Senast redigerad av Alko 2010-02-16 15:37.

2010-03-08, 16:13
Citera |  #2

Senior medlem

Medlem: dec 2005
Län: Uppsala
Hmm, nu hart det gått tre veckor, så jag tar mig friheten att lyfta tråden lite. Ingen som vet något knep för att få till detta bra?

Fått för mig att det behövs mycket bra precision vid montering av gångjärn. Höjdmässigt bör det inte vara några problem (det finns ju flera mm glipa runtom), men sätter jag gångjärnen för långt ut kommer ju dörren att ta emot när man stänger etc.

Mycket tacksam för svar!

/A

2010-11-04, 12:48
Citera |  #3

Nykomling

Medlem: nov 2010
Län: Värmland
Samma problem

Hej!
Har samma bekymmer, fast i vårt fall är det karmen som är ny och behöver montering av gångjärn. Har lurat på samma som dig, d.v.s. att använda stämjärn och sen fila kraftigt med mitt nyinköpta snajdiga mulittool. Hoppas att det funkar....
Det hela måste bli av om senast två veckor så jag lär väl bli varse.

Lycka till med dörren!

2010-11-04, 13:21
Citera |  #4

Senior medlem

Medlem: sep 2010
Län: Skåne
Är inte helt hundra men bör inte centrum på axeln vara mitt emellan dörr och karm?
Ser ut va så på dom jag skruvade dit idag.
Om vi med djup menar samma?
Gamla gångjärn i gamla hål efter målning men det stämde inte helt hundra ändå på grund av dåligt trä som behövde slipas ner.
Brickor där det behövdes och stor skiftnyckel så fick jag dit dörren igen.Började bli kallt så den bara behövde komma på plats

2010-11-04, 13:53
Citera |  #5

Nykomling

Tackar för snabb feedback, stor skiftnyckel är alltid bra !

2010-11-04, 13:58
Citera |  #6

Fullvärdig medlem

Medlem: dec 2006
ett tips är att ta godtycklig träkloss med samma tjocklek som dörren och göra en testmontering av gångjärnet - passar det så är det bara att replikera på den riktiga dörren...Lycka till!

/F

2010-11-04, 14:40
Citera |  #7

Nykomling

Tackar tackar!
Stressnivån inför monteringen har sjunkit avsevärt nu!
Posta svar
Nytt ämne

Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg

annons
annons
annons
annons
Annons