Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-01-21, 12:29
|
|
|
Nykomling
Medlem: dec 2009
Län: Östergötland
|
Någon mening med att försöka ljudisolera karmarna?
Vår toalett är bedrövlig. Man får smyga med vad man gör där inne på grund utav att det är så lyhört. Nu har jag bytt dörr och det blev betydligt bättre. Dock så hörs det endel ändå. Mellan dörrkarm och vägg är det en rejäl glipa. Jag undrar, skulle det hjälpa isolera den glipan och i sådana fall med vad? Jag förstår att det inte kan bli 100% ljudtätt men tänker att det kanske hjälper lite till.
|
|
2010-01-21, 12:40
|
|
|
Gudfader
Medlem: aug 2006
|
Dreva med mineralullsdrev är nog enklast. Beroende på springans bredd kan nog en gummilist för dörr och fönstertätning fungera bra och vara något bättre (eller både drev och gummilist är kanske bäst då) Är det stor springa kan kanske en bottningslist fungera bra.
Det kan göra nytta att isolera detta mellanrum. . Glöm inte att sätta någon slags list runt hela dörrkarmen, som dörrbladet går mot, ifall ni vill ljudtäta orentligt. Sen kollar du upp utrymmet i övrigt med. En inte alltför ovanlig grej är att taket satts upp före väggen, och att de då finns springor i vägg/tak-vinkeln. Är det brädpaneltak så blir det ju rejäla hål. Sånt ska du sätta igen, med fogmassa eller nåt liknande. Ljud tar sig även förbi om det sitter två eldosor med bottnarna mot varandra på varsin sida av väggen. Och ev luftventiler leder ju ut ljud. Nu finns det ju ett inbyggt problem i allt detta, ventilation vill man ju ha, men inte att ljud ska kunna passera där. ![]()
2010-03-07, 23:52
|
|
|
Fullvärdig medlem
Medlem: nov 2006
|
Ventileras alltid innerdörrar med en luftspalten längst ner vid tröskeln? Finns det andra alternativ för oss som har mekanisk frånluftsventilation?
Ska beställa innerdörrar den här veckan. Funderar på Swedoor Compakt som ska ha bra ljudisolerande egenskaper. Tänkte täta dörren med list (utom längst ner pga ventilation). Hur kan jag lösa ventilationen på ett bättre sätt ljudmässigt? |
|
2010-03-08, 01:56
|
|
|
Forumgud
Medlem: mar 2009
Län: Stockholm
|
![]() ![]() Detta kan inte lösas på annat sätt än genom relativt komplicerade ingrepp, som att montera en separat tilluftskanal. |
|
2010-03-08, 07:57
|
|
|
Gudfader
Medlem: aug 2006
|
2010-03-12, 17:05
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2005
Län: Norrbotten
|
I alla moderna bostäder är det nästan uteslutande frånluft i badrummet men tilluften kommer någon annan stans ifrån, ofta sovrummen. Det innebär alltså nästan uteslutande nödvändigt med överluft till badrummet. |
|
2010-03-15, 08:27
|
|
|
Nykomling
Medlem: dec 2009
Län: Östergötland
|
Ja, denna tråden hade jag glömt bort. Jag köpte först och främst en annan dörr mot vad jag hade tänkt. En dörr från Swedoor, massiv kärna och sedan formpressat utanpå den kärnan (som jag förstod det). Jag tryckte i ganska mycket isolering mellan karm och vägg och sedan så sänkte jag hela karmen så springan under dörren blev lite mindre.
Jag/vi har inte upplevt att rummet fått sämre luft på något sätt, men å andra sidan är inte dörren där stängd jämt och ständigt. Riktigt nöjd i alla fall. Man kan nog trolla ganska mycket med "tysta" dörrar också som tar upp mycket ljud. Tack för alla bra tips i denna tråd! |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|