Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Bygga igen dörröppning totalt 70 mm tjock vägg
Hej!
Har rivit dörrkarmar och lister nu och ska bygga igen 2st dörröppningar. Dock är väggarna 70 mm tjocka och gjorda i någon lättbetong. Tänkte regla ett ramverk och isolera sen gips på bägge sidor alt först plyfa sen gips på det dock är väggen så smal att reglar blir svårt att få tag på.
Forumgud
Medlem: Aug 2006
Län: Västra Götaland
Har gjort samma sak nyligen.. dock 90 mm vägg, lättbetong. Skippade isoleringen och valde att sätta Gips, OSB, Regel, OSB, Gips. ville ha samma fästmöjligheter som i lättbetongen så därför gick enkelgips bort. Såga regeln så att måttet stämde för tjockleken. sen vart det spackla, fiberduk med gott om överlapp över alla skarvar sen mer spackel. fiberduken för att slippa sprickor när trät i karmen rör sig.
Nykomling
Medlem: Aug 2009
Län: Stockholm
Hej igen!
Jag uttryckte mig lite dumt. Väggen är 70mm tjock och vi vill kunna ha plyfa sen ett lager gips på detta pga det ska sitta köksskåp där sedan. Finns det gips, plyfa samt reglar i dessa mått eller finns det någon annan bra lösning?
Fullvärdig medlem
Medlem: Mar 2009
Län: Skåne
13 gips, 12 k-plywood, 20 mm regel, 12 k-plywood, 13 gips = 70 mm
Tillverka 20 mm reglar av k-plywood 3 st på varandra. Skruva fast dessa längs med dörröppningen (hö, vä, uppe, ner). Sätt även en regel mitt i dörröppning. Skruva fast k-plywood i reglarna och i varandra. Skruva gipsen i k-plywood.