Nykomling
Medlem: Oct 2010
Län: Stockholm
Nej, inte enligt klass 3 eftersom hakkolven inte är i (den automatiska låsningen). När jag går hemifrån låser jag dock alltid med nyckel och då går hakkolven i (och det blir en godkänd låsning). Ponera att något av barnen kommer hem på lunchrasten och sedan går tillbaka till skolan. Då kommer de in men det blir ingen godkänd låsning, enligt klass 3, då de går igen. Fast det sker sällan och jag har ett ytterst bra larm i byggnaden så jag känner mig ändå trygg.
På natten låser vi med nyckel inifrån, i gult läge, så vi lätt kan ta oss ut utan att leta nyckel. Dessutom larmar jag på skalskyddet.
Nykomling
Medlem: Oct 2010
Län: Stockholm
Det finns inget vred på insidan. Du låser upp genom att trycka ned handtaget bara, förutsatt att det inte är säkerhetslåst. Det väl inte mindre säkert än ett vanligt Assa 2000 med vred. Klassningarna kan jag inte.
Det finns inget vred på insidan. Du låser upp genom att trycka ned handtaget bara, förutsatt att det inte är säkerhetslåst. Det väl inte mindre säkert än ett vanligt Assa 2000 med vred. Klassningarna kan jag inte.
Sorry, handtaget skulle det förstås vara, tänkte lite fel
Vad jag menade är om du låser från utsidan med nyckel utan att koppla på "säkerhetslåst" så kan man öppna dörren ifrån insidan. Och då är det väl inte en godkänd låsning?
Jag skulle önska att ASSA kunde slå ihop 3000 modellen med Yale Doorman, det skulle vara ett bra lås.
Senior medlem
Medlem: Jul 2009
Län: Värmland
Min tanke: om du låser med fjärrkontroll utan att vara vid dörren, hur vet du då om den överhuvudtaget är stängd? Syns det på fjärrkontrollen på något säkert sätt? Har ingen erfarenhet av dessa lås.