Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholms

Hål i Plankhusvägg

Hej,

Jag har googlat runt lite här på forumet och egentligen inte hittat nåt svar på det jag söker.

Jag har sökt och fått bygglov för att ta upp en 14X21 fönsterdörr i min yttervägg i mitt plankhus. Det finns många som påstår att plankhusets ytterväggar är såpass stabila att man egentligen inte behöver växla av ovanför nya fönster och dörrar.

Om jag varit i en annan situation så hade jag växlat av ändå men nu ska jag sätta in den här dörren i vårt matrum som är hyfsat nyrenoverat. Därför hoppas jag att jag ska slippa växla av och bara ta upp ett hål som är så stort så att jag kan täcka kanterna med foder och slippa måla om väggen.

Nån som har några kloka tips här? Dörren skall sitta undefär mitt i en massiv väggsektion (utan fönster eller dörrar) som är cirka 4m bred. Huset har valmat tak och just ovanför här finns alla stödben kvar till takstolarna. Inga andra avväxlingar är alltså gjorda i närheten.

M v h

Niklas
    Senast redigerad av PlankhusNiklas 2009-07-01 23:38

2.    länk #2
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland

Huset har valmat och just ovanför här finns alla stödben kvar till takstolarna
    Det är rätt PlankhusNiklas, titta uppåt!

Det är klart att om takstolar eller annat kommer ner just där du tänker såga bort
    den bärande väggen, så måste du förstärka.

Nu är det inte så lätt att förstå hur du menar med ovanstående,
    men det verkar som du har bra koll.
    Är det några krafter som belastar väggdelen som du tänker såga bort?

//KoW

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Nov 2008
    Län: Stockholms

Husets ABC

I "Husets ABC" (ISBN 978-91-534-2299-0)Av Per Hemgren och Henrik Wannfors står det att läsa på sidan 31: "Väggen fungerar som en skiva och liksom i timmerhus kan man såga tämligen fritt för nya fönster m. m." Men lika förb ... så visar de hur man växlar av en plankvägg på sidan 127.

Nu menas ju en innervägg där exemplet med avväxlingen är, så det kanske inte är giltigt för ytterväggar. Citatet på sidan 31 är ju synnerligen entydigt, men det känns trots allt som om jag skulle vilja ha det bekräftat av en annan källa.

M v h

Niklas

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: stockholm

Du kan växla av takstolarna på vinden,så slipper du tapetsera om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen